Роз’яснення ГУ Держпраці в Одеській області «Повідомлення про прийняття працівника на роботу — за оновленою формою» від 14.01.2022
УПРАВЛІННЯ ДЕРЖПРАЦІ У КІРОВОГРАДСЬКІЙ ОБЛАСТІ
РОЗ’ЯСНЕННЯ
від 13.12.2021
Щодо зберігання роботодавцем трудових книжок працівників
(Витяг)
<…>
Відповідно до частини другої статті 24 Кодексу законів про працю України при укладенні трудового договору громадянин зобов’язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку (у разі наявності) або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а у випадках, передбачених законодавством, — також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров’я, відповідний військово-обліковий документ та інші документи.
Згідно з частиною третьою статті 48 зазначеного вище Кодексу трудова книжка зберігається у працівника. Власник або уповноважений ним орган на вимогу працівника зобов’язаний вносити до трудової книжки, що зберігається у працівника, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі.
Видавати працівникам трудові книжки, які зберігаються у роботодавця, наразі підстав немає. Видача всіх наявних трудових книжок працівникам в обов’язковому порядку передбачається після завершення робіт щодо включення Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників, які мають бути здійснені протягом п’яти років.
__________________________________________________________________________
КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ: Повністю погоджуємося з висновком, наведеним в останньому абзаці вищенаведеного роз’яснення. Справа в тому, що незважаючи на норму статті 48 КЗпП, якою передбачено збереження трудової книжки у працівника, наразі ця норма стосується лише працівників, які звільнилися, мають «на руках» свою трудову книжку і працевлаштовуються, починаючи з 10.06.2021 — дати набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» від 05.02.2021 р. № 1217-IX (далі — Закон № 1217).
Що стосується трудових книжок працівників, які станом на 10.06.2021 працювали і продовжують донині працювати у роботодавця, в якого зберігається їхня трудова книжка, то потрібно керуватися пунктом 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1217, яким встановлено, що включення Пенсійним фондом України (далі — ПФУ) до реєстру застрахованих осіб відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників здійснюється протягом 5 років з дня набрання чинності цим Законом (тобто в період з 10.06.2021 до 10.06.2026) на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою у порядку та строки, встановлені ПФУ. Після завершення цих робіт наявні трудові книжки видаються працівникам особисто під підпис.
Отже, доки роботодавець не передав до ПФУ всі відомості з трудової книжки працівника (скановані копії сторінок паперової трудової книжки) і ПФУ не вніс ці відомості до реєстру застрахованих осіб, про що працівник може дізнатися і одночасно перевірити їх достовірність в особистому кабінеті на веб-порталі ПФУ, доти трудова книжка працівника має зберігатися у роботодавця.