Внесено зміни до Порядку бронювання військовозобов’язаних і до Критеріїв та порядку, за якими здійснюється визначення підприємств критично важливими
30 листопада 2024 року набрали чинності одразу два документи Уряду щодо бронювання працівників:
— постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76 і від 22 листопада 2024 р. № 1332» від 29.11.2024 № 1362 (далі — Постанова № 1362).
Постановою № 1362 внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 22.11.2024 № 1332 (далі — Постанова № 1332), про норми якої ми докладно повідомляли, та постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 27.01.2023 № 76 (далі — Постанова № 76), якою затверджено:
— Порядок бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час (далі — Порядок бронювання),
Почнемо з нововведень, запроваджених Постановою № 1362.
Так, Постановою № 1362 пункт 2 Постанови № 1332 доповнено підпунктом 6 такого змісту:
«6) рішення щодо визнання підприємств, установ, організацій критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, які є чинними станом на 1 грудня 2024 р., зберігають свою чинність протягом строку, на який вони прийняті, але не довше ніж до 28 лютого 2025 року.».
Важливі уточнення щодо рівня заробітної плати працівника внесено до абзацу третього пункту 8 Порядку бронювання, який викладено в такій новій редакції:
«Військовозобов’язаним працівникам критично важливих підприємств, критично важливих установ, які включаються до списків, повинна бути нарахована щомісячна заробітна плата протягом строку, на який надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час, не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (крім державних і комунальних підприємств, установ і організацій, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі або які перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50 відсотків акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 відсотків, резидентів Дія Сіті).».
Таким чином, тепер нарахована заробітна плата у заброньованого працівника має бути не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5, не в кожному місяці останнього кварталу перед поданням списку військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі — список), а щомісяця протягом строку, на який надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час.
Одночасно з Порядку бронювання виключено абзац четвертий пункту 29, яким було встановлено, що протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний займає посаду на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, за якою йому нараховано заробітну плату за кожний місяць останнього звітного періоду (квартал) не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (крім державних і комунальних підприємств, установ і організацій, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50 відсотків акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 відсотків).
Також пункт 27 Порядку бронювання доповнено новим абзацом одинадцятим, відповідно до якого у списку, що подається уповноваженому органу в електронній формі засобами Порталу Дія, щодо військовозобов’язаного зазначається відмітка про виконання вимог, визначених в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку (тобто про відповідний рівень заробітної плати працівника).
Пункт 5 Порядку бронювання доповнено абзацом, згідно з яким бронюванню підлягають всі військовозобов’язані, які займають посади протезистів-ортезистів, техніків-протезистів-ортезистів, інженерів-технологів-протезистів, інженерів-протезистів, механіків протезно-ортопедичних виробів, за умови виконання ними не менш як 50% норми робочого часу протягом останніх 3 місяців, що передують даті подання списку, з відповідним обґрунтуванням.
В абзаці п’ятому пункту 9 Порядку бронювання уточнено, що кількість заброньованих військовозобов’язаних, які займають посади у Товаристві Червоного Хреста України, інших українських неурядових організаціях, які реалізують гуманітарні проекти за кошти міжнародних партнерів, за переліком, затвердженим Мінреінтеграції, повинна становити не більше 50% загальної кількості військовозобов’язаних працівників.
Також Постановою № 1362 внесено зміни до Критеріїв та порядку, затверджених Постановою № 76.
Так, в абзаці шостому пункту 2 Критеріїв та порядку, який містить критерій 5 для визначення підприємства критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, виключено слова і цифри «(крім державних і комунальних підприємств, установ і організацій, а також господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50 відсотків акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 відсотків)».
Отже, тепер в абзаці шостому пункту 2 Критеріїв та порядку, який містить критерій 5 критичності, зазначено таке:
«5) відсутність заборгованості із сплати податків до державного і місцевих бюджетів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що підтверджується довідкою про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідченим керівником підприємства, установи, організації;».
Таким чином, вищенаведений критерій 5 може використовуватися для державних і комунальних підприємств, установ і організацій, а також господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50% акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100%.
В абзаці першому пункту 6-1 Критеріїв та порядку тепер зазначено, що орган, який прийняв рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, здійснює моніторинг діяльності таких підприємств, установ, організацій за звітний податковий період, зокрема щодо виконання вимог, визначених в абзаці третьому пункту 8 Порядку бронювання, затвердженого Постановою № 76, та у разі потреби проводить перевірку відповідності підприємства, установи, організації, які визначені критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, протягом діяльності підприємства, установи, організації з дати прийняття рішення про визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Згідно з оновленим абзацом третім пункту 6-1 Критеріїв та порядку за результатами проведеної перевірки відповідно до абзацу першого цього пункту орган може прийняти рішення про невідповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пункті 2 цих Критеріїв та порядку, або невиконання вимог, визначених в абзаці третьому пункту 8 Порядку бронювання, затвердженого Постановою № 76, а також скасовує їх статус критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Також пункт 6-1 Критеріїв та порядку доповнено новим абзацом, згідно з яким підприємства, установи, організації, яким скасовано статус критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період у зв’язку з невиконанням вимог, визначених в абзаці третьому пункту 8 Порядку бронювання, затвердженого Постановою № 76, не можуть бути визначені критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період раніше ніж через 6 місяців після скасування зазначеного статусу.
Отже, якщо приватне підприємство нарахувало заброньованим працівникам хоча б в одному місяці заробітну плату в розмірі нижче за розмір мінімальної заробітної плати, помноженої на коефіцієнт 2,5 (наразі нижче 20 000 грн), внаслідок чого воно було позбавлено статусу критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, то повторно воно може бути визначено критично важливим і матиме право на бронювання працівників не раніше ніж через 6 місяців після скасування зазначеного статусу.
Що стосується Постанови № 1361, то нею внесено зміни до Критеріїв та порядку, затверджених Постановою № 76. Цими змінами оновлено не самі критерії критичності, які були оновлені з 23.11.2024 Постановою № 1332, про що ми докладно повідомляли, а встановлено, які підприємства, установи та організації можуть бути визначені критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період відповідними уповноваженими державними органами — Міноборони, центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво відповідним військовим формуванням (крім Збройних Сил), утвореним відповідно до законів України, СБУ, Мінстратегпромом, а також встановлено механізм визначення підприємств, установ та організацій критично важливими.
Так, Постановою № 1361 пункти 9 і 10 Критеріїв та порядку викладено в такій новій редакції:
«9. Критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період можуть бути визначені:
1) Міноборони:
підприємства, установи та організації, що виконують державні контракти (договори) про закупівлю товарів, робіт і послуг оборонного призначення, укладені з Міноборони (у тому числі його службами державного замовника) або Держспецтрансслужбою (у тому числі її службами державного замовника), або розвідувальним органом Міноборони (у тому числі його самостійними структурними підрозділами);
підприємства, установи та організації, що залучені як співвиконавці та беруть участь у виконанні державних контрактів (договорів) про закупівлю, постачання, ремонт та модернізацію озброєння, військової та спеціальної техніки, зброї і боєприпасів за погодженням відповідно з Міноборони (у тому числі його службами державного замовника) або Держспецтрансслужбою (у тому числі її службами державного замовника), або розвідувальним органом Міноборони (у тому числі його самостійними структурними підрозділами);
підприємства, установи та організації, що здійснюють підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації зовнішніх пілотів (операторів) безпілотних роботизованих систем та зовнішніх екіпажів безпілотних роботизованих систем в інтересах сил безпеки та оборони України, якщо обсяг згаданих послуг за останні 12 місяців до дня подання звернення становить не менше 100 підготовлених пілотів безпілотних авіаційних комплексів (безпілотних літальних апаратів, зокрема типу FPV) I та II класів або не менше 200 пілотів безпілотних авіаційних комплексів (безпілотних літальних апаратів) I класу «мікро» (за винятком типу FPV) на одного військовозобов’язаного, що пропонується до бронювання на період мобілізації та на воєнний час;
підприємства, установи та організації, що здійснюють підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації з радіоелектронної боротьби в інтересах сил безпеки та оборони України, якщо обсяг згаданих послуг за останні 12 місяців до дня подання звернення становить не менше 150 підготовлених спеціалістів на одного військовозобов’язаного, що пропонується до бронювання на період мобілізації та на воєнний час;
підприємства, установи та організації, що здійснюють підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації військовослужбовців з домедичної допомоги в інтересах сил безпеки та оборони України за програмами, затвердженими Генеральним штабом Збройних Сил або Міноборони, з розрахунку 96 проведених курсів з домедичної допомоги за минулий період, не менш як 12 місяців до дня подання звернення на одного військовозобов’язаного, що пропонується до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, або з розрахунку 24 проведених курси з базового рівня домедичної допомоги розширеної за минулий період, не менш як 12 місяців до дня подання звернення на одного військовозобов’язаного, що пропонується до бронювання на період мобілізації та на воєнний час;
юридичні особи приватного права, установчі документи яких визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», які здійснюють виробництво/закупівлю товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань, якщо їх обсяг за останні 12 місяців до дня подання звернення становить не менше 10 млн. гривень допомоги на одного військовозобов’язаного, що пропонується до бронювання на період мобілізації та на воєнний час;
2) центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво відповідним військовим формуванням (крім Збройних Сил), утвореним відповідно до законів України, СБУ:
підприємства, установи та організації, що виконують державні контракти (договори) для забезпечення потреб інших військових формувань, укладені з державними замовниками у сфері оборони, визначеними в абзаці четвертому пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 363 «Питання оборонних закупівель» (Офіційний вісник України, 2021 р., № 33, ст. 1916; 2022 р., № 91, ст. 5666), в інтересах яких вони здійснюють виробництво цих товарів, виконують роботи, надають послуги;
3) Мінстратегпромом:
підприємства, установи та організації, що виконують державні контракти (договори) з виробництва безпілотних систем (безпілотних авіаційних комплексів, безпілотних літальних апаратів, безпілотних наземних (роботизованих) комплексів, безпілотних водних (плаваючих) комплексів), озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів, їх складових частин та інших товарів оборонного призначення на замовлення Адміністрації Держспецзв’язку, інших державних замовників у сфері оборони (у тому числі їх служб державного замовника).
10. Підприємства, установи та організації, зазначені у підпункті 3 пункту 9 цих Критеріїв та порядку, визначаються Мінстратегпромом як критично важливі для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період на підставі повідомлень Адміністрації Держспецзв’язку, інших державних замовників у сфері оборони про укладення державного контракту (договору) на виготовлення та поставку безпілотних систем (безпілотних авіаційних комплексів, безпілотних літальних апаратів, безпілотних наземних (роботизованих) комплексів, безпілотних водних (плаваючих) комплексів), інших товарів оборонного призначення з такими підприємствами, установами та організаціями протягом п’яти робочих днів з дня отримання повідомлення.
Такі повідомлення подаються до Мінстратегпрому Адміністрацією Держспецзв’язку, іншими державними замовниками у сфері оборони у паперовій та/або електронній формі. у повідомленні зазначаються:
відомості щодо суб’єкта подання повідомлення (повне найменування, код згідно з ЄДРПОУ); відомості щодо підприємства, установи, організації, стосовно яких подається повідомлення (повне найменування, код згідно з ЄДРПОУ, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) керівника);
відомості про укладення державного контракту (договору) на виготовлення та поставку безпілотних систем (безпілотних авіаційних комплексів, безпілотних літальних апаратів, безпілотних наземних (роботизованих) комплексів, безпілотних водних (плаваючих) комплексів), інших товарів оборонного призначення (дата укладення, строк дії).
За наявності технічної можливості повідомлення може подаватися засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.».
Крім того, Постановою № 1361 пункти 11 – 16 Критеріїв та порядку викладено в такій новій редакції:
«11. Підприємства, установи чи організації, а також юридичні особи приватного права, зазначені у пункті 9 цих Критеріїв та порядку, можуть бути визначені критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період за умови відсутності у їх статутному капіталі частки держави, визначеної Верховною Радою України державою-агресором та/або державою-окупантом.
12. З метою визначення підприємств, установ чи організацій критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період такі підприємства, установи, організації звертаються до органів, зазначених у пункті 9 цих Критеріїв та порядку. До звернення додаються відповідні обґрунтування.
13. Органи, зазначені у пункті 9 цих Критеріїв та порядку, до яких надійшло звернення підприємства, установи чи організації, зобов’язані у строк не більш як 10робочих днів з дня його отримання розглянути його та за результатами розгляду прийняти одне з таких рішень:
про визначення підприємства, установи чи організації критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період;
про відмову у визначенні підприємства, установи чи організації критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.
Статус критично важливих для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період підприємства, установи та організації набувають одночасно з дня видання наказу щодо визначення підприємства, установи чи організації критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, який повинен містити:
інформацію про код юридичної особи згідно з ЄДРПОУ;
податковий номер платника податків; повне та скорочене найменування підприємства, установи, організації;
критерії, яким відповідає підприємство, установа, організація.
Рішення про відмову у визначенні підприємства, установи чи організації критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період повинне містити обґрунтування невідповідності критеріям, зазначеним у пункті 9 цих Критеріїв та порядку.
14. Орган, який прийняв рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, у разі потреби проводить перевірку відповідності підприємства, установи, організації, які визначені критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, критеріям, зазначеним у пунктах 9, 11 цих Критеріїв та порядку, протягом діяльності підприємства, установи, організації з дати прийняття рішення про визначення їх критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.
За результатами проведеної перевірки відповідно до абзацу першого цього пункту орган приймає одне з таких рішень:
про невідповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пунктах 9, 11 цих Критеріїв та порядку, а також скасовує їх статус критично важливих для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період;
про відповідність підприємства, установи, організації критеріям, зазначеним у пунктах 9, 11 цих Критеріїв та порядку, і визначення їх критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.
15. З метою підтвердження статусу критично важливих для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період підприємства, установи та організації, зазначені у пункті 9 цих Критеріїв та порядку, не рідше ніж один раз на рік надають відповідне обґрунтування до органу, який прийняв рішення про визначення таких підприємств, установ та організацій критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період.
16. Витяг з наказу про визначення підприємства, установи чи організації критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період або про підтвердження статусу критично важливих для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період підприємства, установи чи організації надсилається органом, зазначеним у пункті 9 цих Критеріїв та порядку, до Мінекономіки.».