Карантин на території України продовжено до 31 травня 2022 року
09 березня 2022 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 і від 29 червня 2021 р. № 677» від 23.02.2022 № 229 (далі — Постанова № 229).
Цією Постановою, зокрема, внесено зміну до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 09.12.2020 № 1236 (далі — Постанова № 1236), якою карантин продовжено до 31 травня 2022 року. Нагадаємо, що до цього карантин був встановлений до 31 березня 2022 року.
Звертаємо увагу, що Постанова № 229 була прийнята Урядом в останній мирний день перед початком війни, тому не враховує всі обставини, пов’язані з нею.
У зв’язку з продовженням карантину до 31 травня 2022 року працівникам до цієї дати можна надавати відпустку без збереження заробітної плати за згодою сторін на період карантину згідно з частиною другою статті 26 Закону України «Про відпустки».
Також в загальному випадку у зв’язку з продовженням карантину до 31 травня 2022 року до цієї дати (останній календарний день місяця включно, в якому завершується дія карантину) продовжено дію мораторію на:
— проведення планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) органами державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім державного нагляду (контролю) за діяльністю суб’єктів господарювання, які відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику (п. 3 р. II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 533-IX). Нагадаємо, що критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду Державною службою України з питань праці, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 № 383;
— проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного соціального внеску (далі — ЄСВ), накладення штрафних санкцій і пені за несвоєчасну сплату ЄСВ, неповну (несвоєчасну) сплату ЄСВ, яка повинна здійснюватися одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується ЄСВ (авансових платежів), за несвоєчасне подання Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі — Податковий розрахунок) (п.п. 9-11.1, 9-11.2, 9-12 р. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI);
— проведення документальних податкових перевірок (крім документальних позапланових податкових перевірок, що проводяться на звернення платника податків або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 Податкового кодексу України (далі — ПКУ), накладення штрафних санкцій і пені за порушення податкового законодавства (включаючи несвоєчасну сплату податку на доходи фізичних осіб і військового збору, несвоєчасне подання Податкового розрахунку), крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення (зокрема страхування додаткової пенсії); відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства у сфері обліку, виробництва, зберігання, цільового використання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати (п.п. 52-1, 52-2 підр. 10 р. XX «Перехідні положення» ПКУ).
Звертаємо увагу, що 17 березня 2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 № 2120-IX, яким на період дії воєнного стану зупинено дію пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ. При цьому на період воєнного стану, який діє зараз, також не передбачено відповідальності за неподання податкової та іншої звітності, несплату ЄСВ, ПДФО, ВЗ та інших податкових зобов’язань, не передбачено проведення позапланових та планових податкових та інших перевірок, про що ми докладно повідомляли тут, тут і тут.
Постановою № 229 пункт 24 Постанови № 1236 доповнено підпунктом 6, яким встановлено, що на період дії карантину тимчасово дозволяється використання електронних підписів чи печаток, що базуються на сертифікатах відкритого ключа, виданих кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг без відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб у разі, коли законодавством передбачено використання виключно кваліфікованих електронних підписів чи печаток (засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, кваліфікованих електронних довірчих послуг) або засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри, крім вчинення в електронній формі правочинів, що підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації у випадках, установлених законом, та випадках, пов’язаних з високим ризиком для інформаційної безпеки, що визначається власниками відповідних інформаційних та інформаційно-комунікаційних систем з урахуванням обмежень, установлених абзацом другим частини другої статті 17 Закону України «Про електронні довірчі послуги».
Одночасно Постанову № 1236 доповнено пунктом 25-1, згідно з яким Міністерству цифрової трансформації, власникам інформаційних та інформаційно-комунікаційних систем протягом дії обмежувальних протиепідемічних заходів забезпечити технічну можливість використання електронних підписів чи печаток, що базуються на сертифікатах відкритого ключа, виданих кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг без відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки через відповідні інформаційні та інформаційно-комунікаційні системи.
Таким чином, Уряд дозволив до кінця карантину застосовувати електронні підписи чи печатки без відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки. Раніше передбачалося, що з 31 березня 2022 року всі мали перейти на токени та інші захищені (кваліфіковані) електронні підписи.
Також оновлено пункт 7 Постанови № 1236, яким тепер встановлено, що самоізоляції підлягають:
1) особи, які мали контакт з пацієнтом з підтвердженим випадком COVID-19, крім:
— осіб, які під час виконання службових обов’язків використовували засоби індивідуального захисту відповідно до рекомендацій щодо їх застосування;
— осіб, які отримали повний курс вакцинації від COVID-19 (через 14 днів від дати введення останньої дози відповідно до протоколу вакцинації від COVID-19) за відсутності симптомів;
— осіб, які перехворіли на COVID-19 (протягом 180 днів від дати забору матеріалів, що дали позитивний результат тестування на COVID-19) за відсутності симптомів;
2) особи з підозрою на інфікування або з підтвердженим діагнозом захворювання на COVID-19 у легкій формі за умови, що особа не потребує госпіталізації;
3) особи з підтвердженим діагнозом COVID-19, виписані із закладу охорони здоров’я, до моменту одужання відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я;
4) іноземці та особи без громадянства, які перетинають державний кордон на в’їзд в Україну, крім деяких категорій, зазначених в цьомц підпункті.