Лист Мінекономіки «Щодо запровадження надомної та дистанційної роботи» від 04.05.2021 № 4712-06/26182-07
МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ, ТОРГІВЛІ ТА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 04.05.2021 № 4712-06/26182-07
Щодо запровадження надомної та дистанційної роботи
(Витяг)
Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України розглянуло лист <…> щодо застосування норм законодавства про працю і в межах компетенції повідомляє.
Відповідно до частини першої статті 60-1 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) надомна робота — це форма організації праці, за якої робота виконується працівником за місцем його проживання або в інших визначених ним приміщеннях, що характеризуються наявністю закріпленої зони, технічних засобів (основних виробничих і невиробничих фондів, інструменту, приладів, інвентарю) або їх сукупності, необхідних для виробництва продукції, надання послуг, виконання робіт або функцій, передбачених установчими документами, але поза виробничими чи робочими приміщеннями власника підприємства, установи, організації або уповноваженого ним органу.1
1 Докладно про запровадження та особливості виконання надомної роботи йдеться у статті «Надомна робота: організація, облік, оплата» журналу «Все про працю і зарплату» № 2/2021, стор. 80. (Ред.)
Згідно з частиною першою статті 60-2 КЗпП дистанційна робота — це форма організації праці, за якої робота виконується працівником поза робочими приміщеннями чи територією власника або уповноваженого ним органу, в будь-якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.2
2 Детально про запровадження та особливості виконання дистанційної роботи йдеться у статті «Дистанційна робота: особливості виконання» журналу «Все про працю і зарплату» № 2/2021, стор. 94. (Ред.)
Звертаємо увагу на те, що статті 60-1 та 60-2 КЗпП допускають можливість переведення працівника на інший режим роботи.
Водночас зазначені статті не містять обов’язку роботодавця переводити працівників на інший режим роботи з ініціативи працівника. У зв’язку з цим таке переведення, на нашу думку, може бути здійснено лише у разі згоди на це роботодавця.
Слід зазначити, що відповідно до частини першої статті 24 КЗпП додержання письмової форми є обов’язковим, зокрема, при укладенні трудового договору про дистанційну роботу або про надомну роботу.3
3 Типові форми трудових договорів про надомну та дистанційну роботу затверджено наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження типових форм трудових договорів про надомну та дистанційну роботу» від 05.05.2021 р. № 913-21. (Ред.)
Разом з тим на час загрози поширення епідемії, пандемії, необхідності самоізоляції працівника у випадках, встановлених законодавством, та/або у разі виникнення загрози збройної агресії, надзвичайної ситуації техногенного, природного чи іншого характеру надомна або дистанційна робота може запроваджуватися наказом (розпорядженням) власника або уповноваженого ним органу без обов’язкового укладення трудового договору про надомну або дистанційну роботу в письмовій формі. З таким наказом (розпорядженням) працівник ознайомлюється протягом двох днів з дня його прийняття, але до запровадження надомної або дистанційної роботи. У такому разі норми частини третьої статті 32 КЗпП не застосовуються (частина восьма статті 60-1 та частина одинадцята статті 60-2 КЗпП).
З огляду на викладене, вважаємо, що переведення працівника з його ініціативи на надомну або дистанційну роботу без обов’язкового укладення відповідного трудового договору в письмовій формі можливе у випадках, зазначених у частині восьмій статті 60-1 та частині одинадцятій статті 60-2 КЗпП.
Одночасно повідомляємо, що листи міністерств не є нормативно-правовими актами, вони мають інформаційний характер і не встановлюють правових норм.
<…>
Заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації – Ігор ДЯДЮРА