Роз’яснення Пенсійного фонду України «Щодо подання заяв-розрахунків з 1 січня 2023 року» від 22.12.2022
ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ
РОЗ’ЯСНЕННЯ
від 22.12.2022
Щодо подання заяв-розрахунків з 1 січня 2023 року
З 1 січня 2023 року набуває чинності оновлена редакція Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», відповідно до якої уповноваженим органом управління в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку буде Пенсійний фонд України.1
1 Детально про оновлену редакцію Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» йдеться у статті «Новий Закон про соціальне страхування: наслідки для роботодавців та працівників» журналу «Все про працю і зарплату» № 6/2022, стор. 34. (Ред.)
Постановою правління Пенсійного фонду України від 21 грудня 2022 року № 28-3 «Деякі питання фінансування для здійснення виплат та надання соціальних послуг, визначених Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» визначено особливості застосування Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування від 19 липня 2018 року № 12, на період до прийняття правлінням Пенсійного фонду України нового порядку.
Для отримання фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві страхувальник, як і раніше, має подати заяву-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами.
Така заява-розрахунок починаючи з 1 січня 2023 року подаватиметься через відповідний інтерфейс в особистому електронному кабінеті страхувальника на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Можливість формування та подачі заяв-розрахунків безпосередньо з особистого електронного кабінету без залучення додаткового програмного забезпечення буде доступна всім роботодавцям.
Засоби особистого кабінету в пункту меню «Заяви-розрахунки» передбачатимуть можливість пошуку та перегляду заяв-розрахунків цього страхувальника згідно визначених ним критеріїв — період реєстрації листків непрацездатності, тип заяви-розрахунку (за електронними листками непрацездатності); формування (редагування) та відправку заяви-розрахунку до Пенсійного фонду України.2 Під час формування заяви-розрахунку використовується інформація з електронного листка непрацездатності та Реєстру застрахованих осіб.
2 Див. статтю «Електронні листки непрацездатності: порядок формування та оплати» в журналі «Все про працю і зарплату» № 1/2023, стор. 66. (Ред.)
Як і раніше, за електронними та паперовими листками непрацездатності будуть складатися окремі заяви-розрахунки.
Максимальна кількість листків непрацездатності в одній заяві-розрахунку становитиме 200 штук з метою поліпшення якості обслуговування та пришвидшення автоматизованого опрацювання заяв-розрахунків.
В той же час до заяви-розрахунку можна буде додавати коментарі, пояснення та, за необхідності, скановані копії документів, які можуть бути корисними при прийнятті рішення щодо фінансування.
Заяви-розрахунки за паперовими листками непрацездатності необхідно заповнювати в режимі ручного введення даних з прикріпленням сканованих копій паперових листків непрацездатності.
В той же час страхувальники, які з якихось причин не можуть користуватись електронним кабінетом на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України, можуть скласти заяву-розрахунок в паперовій формі та подати її до будь-якого відділу обслуговування громадян (сервісного центру).
__________________________________________________________________________
КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ: До вищенаведеного додамо, що Пенсійний фонд України (далі — ПФУ) на своєму сайті вже повідомив, що роботодавці в особистому кабінеті на веб-порталі електронних послуг ПФУ можуть формувати електронну заяву-розрахунок не тільки на підставі інформації з електронного листка непрацездатності (далі — ЛН), а й на підставі даних паперового ЛН. Для цього у формі заяви-розрахунку необхідно зазначити тип ЛН «паперовий», вказати його серію і номер та додати до заяви-розрахунку скановану копію паперового ЛН (кольорову).
З метою спрощення процедури заповнення інформації про ЛН в особистому кабінеті страхувальника на веб-порталі електронних послуг ПФУ реалізована можливість в автоматичному режимі завантажувати ЛН, що сформовані в програмному забезпеченні ведення бухгалтерського обліку страхувальника, у заяву-розрахунок на веб-порталі ПФУ. Для цього на своєму сайті ПФУ розмістив покроковий алгоритм такого завантаження (див. нижче роз’яснення ПФУ від 17.01.2023), а ми про нього докладно розповіли у статті попереднього номера журналу.3
3 Див. статтю «Електронні листки непрацездатності: порядок формування та оплати» в журналі «Все про працю і зарплату» № 1/2023, стор. 66. (Ред.)