Крім виконання роботи за сумісництвом, про нюанси якої детально розказано в попередніх статтях цього номера журналу, одним з видів додаткової роботи для працівників є суміщення посад (професій). Які особливості виконання такої додаткової роботи? Який порядок введення та скасування для працівників суміщення посад (професій)? Як воно оформляється документально? Як оплачується така додаткова робота? Чи враховується доплата за суміщення посад (професій) при обчисленні середньої заробітної плати? Який порядок оподаткування доплати за суміщення посад? Чи підлягає вона індексації та чи включається до мінімальної заробітної плати?
Суміщення посад і професій працівниками
Законодавство України не містить нормативно-правового акта, який би детально регламентував суміщення посад (професій), зокрема роз’яснював, що таке суміщення посад (професій), який порядок його введення (скасування) для працівників, які особливості виконання такого виду додаткової роботи.
Кодекс законів про працю України (далі — КЗпП), а також окремі постанови Кабінету Міністрів України та накази центральних органів виконавчої влади встановлюють лише порядок оплати праці при суміщенні посад (професій).
Оскільки законодавство України не дає визначення терміну «суміщення посад (професій)», то в цьому питанні необхідно керуватися нормативними документами колишнього СРСР — постановою Ради Міністрів СРСР «Про порядок і умови суміщення професій (посад)» від 04.12.81 № 1145 (далі — Постанова № 1145) та Інструкцією щодо застосування постанови Ради Міністрів СРСР від 4 грудня 1981 р. № 1145 «Про порядок і умови суміщення професій (посад)», виданою Державним комітетом СРСР з праці та соціальних питань, Міністерством фінансів СРСР, Всесоюзною центральною радою професійних спілок від 14.05.82 № 53-ВЛ (далі — Інструкція № 53).1
1 Див. також роз’яснення Центрального міжрегіонального управління Держпраці від 20.02.2025 на стор. 114 цього номера, листи Мінсоцполітики від 12.01.2016 № 10/06/186-16, від 29.04.2013 № 61/06/186-13 та від 28.03.2013 № 2-1/06/187-13 в журналі «Все про працю і зарплату» відповідно № 2/2018, стор. 122, № 6/2013, стор. 123, та № 5/2013, стор. 124, листи Мінпраці від 10.02.2010 № 125/13/84-10 та від 21.12.2009 № 808/13/84-09, від 02.12.2005 № 9942/0/14-05/018-17, від 26.05.2003 № 18-349 та від 06.05.2001 № 03-3/2091-018-2.
Зазначені «союзні» нормативні акти продовжують діяти на території України відповідно до постанови Верховної Ради України «Про порядок тимчасової дії на території України деяких актів законодавства Союзу РСР» від 12.09.91 № 1545-XII, якою встановлено, що до прийняття відповідних актів законодавства України на території республіки застосовуються акти законодавства Союзу РСР з питань, які не врегульовані законодавством України, за умови, що вони не суперечать Конституції і законам України.
Водночас необхідно враховувати, що більшість норм Постанови № 1145 та Інструкції № 53 суперечить нормам трудового законодавства України, тому ці два документи застосовуються лише в частині визначення поняття «суміщення професій (посад)» і в частині зазначення на необхідність видання наказу про доручення працівнику додаткових обов’язків у порядку суміщення професій (посад).2
2 Див. також листи Мінпраці від 10.02.2010 № 125/13/84-10, від 21.12.2009 № 808/13/84-09, від 02.12.2005 № 9942/0/14-05/018-17, від 26.05.2003 № 18-349 та від 06.05.2001 № 03-3/2091-018-2.
Що таке суміщення професій (посад)
Виходя з положень статті 105 КЗпП та відповідно до пункту 2 Постанови № 1145 суміщення професій (посад) — це виконання працівником поряд із своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткової роботи за іншою професією (посадою) на одному і тому ж підприємстві, в установі, організації (далі — підприємство) за згодою працівника протягом установленої законодавством тривалості робочого дня (робочої зміни), якщо це економічно доцільно і не призводить до погіршення якості продукції, виконуваних робіт, обслуговування населення.
Аналогічне визначення, але в скороченому вигляді, дано суміщенню професій (посад) у пункті 1 Інструкції № 53.
Таким чином, суміщення посад (професій) має такі основні ознаки:3
1. Воно можливе лише на одному і тому ж підприємстві.
2. Посада, яка суміщується, повинна бути передбачена штатним розписом і бути вакантною.
3. Виконання додаткової роботи за іншою професією (посадою) здійснюється у той же робочий час (робочий день або робочу зміну), що і виконання основної роботи, визначеної трудовим договором.
4. При суміщенні працівник повинен якісно виконувати роботу як за основною, так і за вакантною (суміщуваною) посадою.4
4 Див. також роз’яснення Центрального міжрегіонального управління Держпраці «Щодо суміщення посад та його відмінностях від сумісництва» від 20.02.2025 на стор. 114 цього номера.
5. Суміщення професій (посад) може вводитися як на певний строк, так і безстроково.
6. Суміщення можливе лише за згодою працівника.
Звертаємо увагу, що хоча термін «суміщення професій (посад)» співзвучний з терміном «сумісництво», насправді це різні види додаткової роботи, які істотно відрізняються один від одного. Так, при сумісництві працівник може працювати як на одному, так і на декількох підприємствах, при цьому на кожному місці роботи з ним укладається трудовий договір. Роботу за сумісництвом працівник має виконувати у вільний від основної роботи час і за її виконання працівникові виплачується заробітна плата, яка не залежить від порядку оплати праці за основним місцем роботи, а при суміщенні виплачується доплата у відсотках від окладу за вакантною або основною посадою.
Також слід враховувати, що на відміну від сумісництва, на суміщення професій (посад) чинним законодавством не встановлено будь-яких обмежень. Що стосується норм Постанови № 1145, зокрема норм пункту 15 цього документа, які обмежували права підприємств з питань суміщення професій (посад), то ці норми втратили чинність, оскільки суперечать нормам законодавства України.
Зокрема, в даний час немає заборони на виконання працівником, який обіймає посаду бухгалтера, додаткової роботи на умовах суміщення за вакантною посадою касира. Виконання обов’язків касира можна покласти наказом керівника на бухгалтера чи іншого працівника, з яким укладається договір про повну матеріальну відповідальність (п. 45 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 № 148).5
5 Див. також лист Мінсоцполітики від 29.04.2013 № 61/06/186-13 в журналі «Все про працю і зарплату» № 6/2013, стор. 123, та пункт 3 листа НБУ від 26.09.2005 № 11-113/3262-9602.
Також чинне законодавство не забороняє працівнику, який працює за сумісництвом, виконувати обов’язки за іншою вакантною посадою на умовах суміщення посад (професій) у разі виробничої необхідності.
Додаткова робота в порядку суміщення посад (професій) може бути розподілена між декількома працівниками залежно від обсягу виконуваних робіт за посадою, що суміщується.6 Наприклад, одному працівнику може бути введено суміщення за 0,5 вакантної посади, другому — за 0,3 вакантної посади, третьому — за 0,2 вакантної посади.
6 Див. також роз’яснення Центрального міжрегіонального управління Держпраці «Щодо суміщення посад та його відмінностях від сумісництва» від 20.02.2025 на стор. 114 цього номера.
Порядок введення суміщення посад (професій)
Чинне законодавство не визначає, коли працівник може бути допущений до суміщення посад (професій), тому такий вид додаткової роботи може бути введений для працівника як при прийнятті на роботу, так і згодом.
Зазвичай ініціатором доручення працівнику додаткової роботи у вигляді суміщення посад (професій) є роботодавець, оскільки, в першу чергу, він зацікавлений в тому, щоб робота за вакантною штатною посадою виконувалася. Але роботодавцю необхідно погодити це питання з працівником, оскільки такий вид додаткової роботи, як зазначено вище, можливий тільки за його згодою. До того ж роботодавець не має права вимагати від працівника виконання роботи, не обумовленої трудовим договором (ст. 31 КЗпП).
Якщо ініціатором суміщення посад (професій) є працівник, то він подає роботодавцю заяву, в якій повідомляє про своє бажання (готовність) виконувати додаткову роботу (зразок заяви див. нижче).
Якщо ініціатор суміщення посад (професій) — роботодавець, то, враховуючи, що введення суміщення посад (професій) є зміною істотних умов праці, в мирний час роботодавець зобов’язаний повідомити працівника про встановлення суміщення не пізніше ніж за два місяці (ч. третя ст. 32 КЗпП), а в період дії воєнного стану — не пізніш як до запровадження суміщення (ч. 2 ст. 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX; далі — Закон № 2136).
Звертаємо увагу на такий нюанс: оскільки введення суміщення посад (професій) можливе лише за згодою працівника, відмова останнього від такої додаткової роботи не може бути підставою для його звільнення за пунктом 6 статті 36 КЗпП, яке можливе лише у разі відмови працівника від продовження роботи у зв’язку із зміною істотних умов праці за його основною посадою.
Допуск працівника до роботи на умовах суміщення посад (професій) здійснюється на підставі наказу керівника, в якому зазначаються назва вакантної посади, що буде суміщуватися, дата, з якої починається суміщення посад (професій), порядок оплати та інші умови виконання такої додаткової роботи. Якщо суміщення запроваджується на певний строк, то в наказі зазначається такий строк. При цьому строк може бути визначений як календарною датою, так і настанням певної події, наприклад, прийняття на роботу на вакантну посаду нового працівника (зразок наказу про введення суміщення див. нижче).
Директору ТОВ «ФОРТУНА»
Кравченку С. М.
електромеханіка
Сазонова Андрія Вікторовича
Заява
Прошу доручити мені виконання додаткової роботи за вакантною посадою техніка-електрика в порядку суміщення посад з 01.05.2025 з доплатою в розмірі 50% посадового окладу за вакантною посадою.
25.04.2025 Сазонов
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФОРТУНА»
<…>
НАКАЗ
28.04.2025 м. Черкаси № 57-к
Про введення суміщення посад
ДОРУЧИТИ:
САЗОНОВУ Андрію Вікторовичу, електромеханіку, без звільнення від основної роботи, визначеної трудовим договором, виконання додаткової роботи за вакантною посадою техніка-електрика в порядку суміщення посад з доплатою в розмірі 50% посадового окладу за вакантною посадою з 01.05.2025 до дня прийняття на роботу на вакантну посаду нового працівника.
Підстави: 1. Заява Сазонова А. В. від 25.04.2025.
2. Штатний розпис.
3. Колективний договір.
Директор Кравченко Сергій КРАВЧЕНКО
З наказом ознайомлений:
Сазонов Андрій САЗОНОВ
28.04.2025
Введення для працівника суміщення посад (професій) передбачає узгодження питання, яку саме роботу за вакантною посадою (професією) повинен виконувати працівник. На підприємстві для всіх штатних посад затверджуються посадові інструкції. З посадовою інструкцією, розробленою для посади, яка буде суміщуватися, необхідно ознайомити працівника, для якого вводиться суміщення посад. Трудові обов’язки, визначені такою посадовою інструкцією, зобов’язаний буде виконувати працівник. Але враховуючи, що робота за суміщуваною посадою повинна виконуватися поряд з основною роботою (протягом робочого часу, відведеного для виконання основних обов’язків працівника), щоб уникнути погіршення якості роботи за обома посадами, перелік трудових обов’язків, що виконуються за посадою, яка суміщується, повинен бути зменшений (об’єктивно працівник не може виконувати одночасно всі обов’язки за двома посадами).
Повний перелік обов’язків за суміщуваною посадою (професією), що зобов’язаний буде виконувати працівник, якому доручається додаткова робота, можна привести в додатку до наказу про введення суміщення посад (професій). До того ж слід враховувати, що у працівника, для якого вводиться суміщення, повинна бути відповідна професійна підготовка (кваліфікація) для якісного виконання додаткової роботи.
За працівниками, які зайняті на основній роботі з небезпечними та шкідливими, важкими умовами праці та які суміщають професії (посади), зберігаються встановлені законодавством відповідні пільги (додаткові відпустки, скорочена тривалість робочого часу, безкоштовна видача спецодягу, спецвзуття, інших засобів індивідуального захисту, знешкоджувальних засобів, лікувально-профілактичного харчування тощо) незалежно від того, чи встановлені ці пільги для суміщеної професії (посади). Працівнику, якому ці пільги не передбачені законодавством на основній роботі, але передбачені за суміщеною професією (посадою), такі пільги надаються лише за ті робочі дні, в які він працював за суміщенням не менше половини робочого дня.7
7 Див. роз’яснення Центрального міжрегіонального управління Держпраці від 20.02.2025 на стор. 114 цього номера.
Також слід пам’ятати, що при введенні суміщення посад (професій) окремий трудовий договір з працівником не укладається (на відміну від прийняття на роботу за сумісництвом), оскільки робота за суміщуваною посадою (професією), як зазначено вище, виконується в той же робочий час, що й основна робота. На цій же підставі час виконання роботи за суміщуваною посадою (відпрацьовані години) в табелі обліку робочого часу не відображається.8
Внесення запису про суміщення посад (професій) до трудової книжки працівника на його вимогу не передбачено ані нормами статті 48 КЗпП, ані нормами Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.93 № 58.8 Пунктом 5.3 цієї Інструкції передбачено лише внесення до дублікату трудової книжки відомостей про суміщення професій за бажанням працівника.
Порядок скасування суміщення посад (професій)
Якщо працівник з будь-яких причин не може або не бажає надалі суміщувати посади (професії), то він повинен подати роботодавцю заяву про це. У разі згоди роботодавця скасування суміщення здійснюється з дати, зазначеної в заяві працівника, або з дати, погодженої сторонами.
Якщо в наказі про введення суміщення посад (професій) був обумовлений строк, на який воно вводиться, то скасування суміщення для працівника здійснюється без попереднього його повідомлення (подання ним заяви) і видання додаткового наказу.
Якщо ініціатором скасування суміщення посад (професій) є роботодавець, то в мирний час він повинен повідомити про це працівника не пізніше ніж за два місяці. (ч. третя ст. 32 КЗпП), а в період дії воєнного стану — не пізніш як до скасування суміщення (ч. 2 ст. 3 Закону № 2136).
Підстави для скасування суміщення можуть зазначатися як в наказі про введення суміщення, так і в колективному договорі. Зокрема, такими підставами можуть бути прийняття на вакантну посаду нового працівника або зменшення (відсутність) обсягу робіт за суміщуваною посадою (в цьому випадку вакантна посада може бути скорочена).
Якщо строк суміщення посад (професій) у наказі про його введення не обумовлювався, то документальним підтвердженням скасування для працівника суміщення посад (професій) є наказ керівника підприємства.
Якщо при змінах в організації виробництва і праці, які оформляються наказом по підприємству, з ініціативи роботодавця скасовується безстрокове суміщення посад (професій) для працівника, про що він вчасно повідомляється роботодавцем, але працівник не згоден на роботу в нових умовах, тобто не згоден на роботу без суміщення (наприклад, через зменшення заробітної плати внаслідок скасування доплати за суміщення), то трудовий договір з ним припиняється за пунктом 6 статті 36 КЗпП (відмова працівника від продовження роботи у зв’язку із зміною істотних умов праці).
Заробітна плата при суміщенні посад (професій)
Згідно зі статтею 105 КЗпП працівникам, які виконують на тому ж підприємстві поряд зі своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткову роботу за іншою професією (посадою) без звільнення від своєї основної роботи, провадиться доплата за суміщення професій (посад).
Порядок призначення і нарахування зазначеної доплати на госпрозрахункових підприємствах і в бюджетних установах відрізняються.
Доплата за суміщення на госпрозрахункових підприємствах
Розміри доплати за суміщення посад (професій) госпрозрахунковими підприємствами встановлюються в колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною, галузевими (міжгалузевими) і територіальними угодами. Якщо колективний договір на підприємстві не укладено, роботодавець зобов’язаний погодити розміри доплати з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності — з іншим уповноваженим на представництво органом (ст. 97, 105 КЗпП, ст. 15 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 № 108/95-ВР; далі — Закон про оплату праці).
Для підприємств, представники яких (як з боку роботодавців, так і з боку профспілок або іншого уповноваженого на представництво трудовим колективом органу) брали участь у підписанні Генеральної угоди про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових відносин в Україні на 2019 – 2021 роки від 14.05.2019 (далі — Генеральна угода), яка продовжує діяти і зараз, обов’язковими є розміри доплат працівникам, встановлені в додатку 3 «Перелік і розміри доплат та надбавок до тарифних ставок, окладів і посадових окладів працівників, підприємств, установ і організацій, що мають міжгалузевий характер (крім бюджетної сфери), для встановлення у галузевих (міжгалузевих), територіальних угодах та колективних договорах» до Генеральної угоди.9 Цим додатком, зокрема, встановлено, що розмір доплати за суміщення професій (посад) одному працівнику не обмежується максимальним розміром і встановлюється в межах економії фонду заробітної плати за тарифною ставкою і окладом суміщуваної посади.
9 Див. також листи Мінсоцполітики від 21.11.2016 № 415/0/15-16/18 та від 17.03.2011 № 2774/0/14-11/18, лист Мінпраці від 04.07.2008 № 435/13/84-08.
Для підприємств, представники яких (як з боку роботодавців, так і з боку профспілок або іншого уповноваженого на представництво трудовим колективом органу) брали участь в підписанні галузевої або територіальної угоди, розмір доплати за суміщення професій (посад) встановлюється відповідно до положень такої угоди. Аналіз норм чинних таких угод показує, що встановлений ними розмір доплати за суміщення відповідає наведеному в додатку 3 до Генеральної угоди (наприклад, див. додаток 6 до Галузевої угоди між Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Об’єднанням організацій роботодавців «Всеукраїнська конфедерація роботодавців житлово-комунальної галузі України» та Центральним комітетом профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України на 2017 – 2021 роки від 10.01.2017, яка продовжує діяти і зараз).
ПРИКЛАД 1
Нарахування заробітної плати працівнику при суміщенні посад
Працівниця обіймає штатну посаду «бухгалтер I категорії» з окладом 14 000 грн. На підприємстві є вакантна посада «бухгалтер IІ категорії» з окладом 13 200 грн. Колективним договором підприємства передбачено доплату за суміщення посад (професій) в розмірі до 50% окладу вакантної посади. З 1 квітня 2025 року для працівниці за її згодою наказом керівника підприємства введено суміщення посад (основної та вакантної) з доплатою в розмірі 30% окладу вакантної посади відповідно до обсягу дорученої роботи.
За роботу в квітні 2025 року працівниці при виконанні місячної норми робочого часу мають бути нараховані:
– заробітна плата в розмірі окладу за її штатною (основною) посадою — 14 000 грн;
– доплата за суміщення посад в розмірі:
13 200 грн х 30% = 3960 грн
Загальна заробітна плата працівниці за квітень:
14 000 + 3960 = 17 960 грн
_____________________________________________________________________________
Доплата за суміщення посад (професій) може бути розподілена між декількома працівниками залежно від обсягу виконуваних робіт за суміщуваною (вакантною) посадою. Наприклад, одному працівнику може бути призначена доплата за суміщення посад в розмірі 50% окладу суміщуваної посади, другому — в розмірі 30% окладу суміщуваної посади, третьому — в розмірі 20% окладу суміщуваної посади.
ПРИКЛАД 2
Нарахування доплати за суміщення, якщо вона розподіляється між двома працівниками
Штатним розписом підприємства передбачена одна посада старшого економіста з окладом 15 000 грн і дві посади економіста з окладом 14 000 грн. Посаду старшого економіста обіймає працівник Абрамов А. А., одну посаду економіста (з фінансової роботи) — працівник Волков В. В., друга посада економіста (з ціноутворення) вакантна. Колективним договором підприємства передбачено доплату за суміщення посад в розмірі до 70% окладу суміщуваної посади. Наказом керівника підприємства з 21 квітня 2025 року доручено додаткову роботу за вакантною посадою економіста в порядку суміщення старшому економісту Абрамову А. А. з доплатою в розмірі 40% окладу суміщуваної посади та економісту Волкову В. В. з доплатою в розмірі 30% окладу суміщуваної посади (йому доручено виконувати менше обов’язків за суміщуваною посадою, ніж старшому економісту). На підприємстві встановлено 5-денний робочий тиждень з вихідними днями в суботу та неділю, при цьому в квітні за графіком роботи 22 робочих дні (далі — р. д.), які працівники відпрацювали. На період з 21 по 30 квітня, коли працівники Абрамов А. А. і Волков В. В. виконували додаткову роботу за суміщуваною посадою, припадає 8 робочих днів, які ці працівники відпрацювали (далі — відпрац. д.).
За роботу в квітні 2025 року мають бути нараховані:
старшому економісту Абрамову А. А.:
– заробітна плата в розмірі окладу за його штатною (основною) посадою — 15 000 грн;
– доплата за суміщення посад пропорційно відпрацьованому часу в розмірі:
14 000 грн : 22 р. д. х 8 відпрац. д. х 40% = 2036,36 грн
економісту Волкову В. В.:
– заробітна плата в розмірі окладу за його штатною (основною) посадою — 14 000 грн;
– доплата за суміщення посад пропорційно відпрацьованому часу в розмірі:
14 000 грн : 22 р. д. х 8 відпрац. д. х 30% = 1527,27 грн
_____________________________________________________________________________
Доплата за суміщення в бюджетних установах
Для працівників бюджетних установ, закладів та організацій (далі — бюджетні установи) встановлено обмеження в розмірі доплати за суміщення професій (посад).
Так, згідно з підпунктом «а» пп. 3 п. 3 постанови Кабінету Міністрів України «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 № 1298 (далі — Постанова № 1298) для працівників бюджетних установ розмір доплати за суміщення професій (посад) не може перевищувати 50% посадового окладу (тарифної ставки).
При нарахуванні доплати за суміщення професій (посад) працівникам бюджетних установ слід враховувати, що розмір такої доплати повинен визначатися у відсотках від посадового окладу (тарифної ставки) за основною посадою, а не за суміщуваною (вакантною) посадою.10
10 Див. також листи Мінпраці від 25.03.2010 № 319/13/84-10 та від 21.12.2009 № 808/13/84-09.
Про те, що доплата за суміщення професій (посад) встановлюється в розмірі до 50% посадового окладу за основною посадою, зазначено, зокрема, в підпункті 3.1.1 Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджених спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров’я України від 05.10.2005 № 308/519.
У той же час згідно з підпунктом «а» підпункту 3 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про умови оплати праці працівників бюджетних науково-дослідних установ і організацій та інших наукових установ Національної академії наук» від 31.01.2001 № 74 доплата за суміщення професій (посад) працівникам установ, на яких поширюється дія цієї постанови, виплачується в розмірі до 50% посадового окладу за вакантною посадою.
Право встановлювати конкретний розмір доплати за суміщення професій (посад) в бюджетній сфері надано керівникам місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, при яких створені централізовані бухгалтерії, керівникам бюджетних установ в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах доходів і видатків (пп. «а» п. 4 Постанови № 1298). Рішення про конкретний розмір доплати за суміщення професій (посад) приймається керівником бюджетної установи залежно від кваліфікації працівника, складності, характеру, обсягу виконуваних робіт, витрат основного робочого часу.10
10 Див. також листи Мінпраці від 25.03.2010 № 319/13/84-10 та від 21.12.2009 № 808/13/84-09.
Як і на госпрозрахункових підприємствах, в бюджетних установах доплата за суміщення професій (посад) може бути розподілена між декількома працівниками залежно від обсягу виконуваних робіт за суміщуваною посадою. При цьому доплати за суміщення професій (посад) можуть встановлюватися декільком працівникам в розмірі до 50% посадового окладу за основною посадою в межах економії за посадовим окладом (ставкою заробітної плати).11
11 Див. також лист Мінпраці від 25.03.2010 № 319/13/84-10.
Звертаємо увагу, що доплата за суміщення професій (посад) не встановлюється керівникам бюджетних установ, їх заступникам, керівникам структурних підрозділів цих установ, їх заступникам (пп. «а» пп. 3 п. 3 Постанови № 1298). Зокрема, зазначена доплата не встановлюється особам, які обіймають в наукових установах посади начальників бюро (служб, секторів, груп) у складі відділів (служб) тощо, що належать до керівників структурних підрозділів.12
12 Див. також лист Мінпраці від 10.02.2010 № 125/13/84-10.
Крім того, не виплачується доплата за суміщення професій (посад) державним службовцям, працівникам патронатних служб в державних органах, працівникам державних органів, які виконують функції з обслуговування, оплата праці яких здіснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 № 15, та працівникам державних органів, на яких поширюється дія постанови Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 № 268, оскільки це не передбачено нормами вказаних постанов.
Зміна розміру доплати за суміщення
Про зміну розмірів доплати за суміщення професій (посад) в бік зменшення працівник в мирний час повинен бути повідомлений роботодавцем не пізніше ніж за два місяці (ч. третя ст. 32, ст. 103 КЗпП, ст. 29 Закону про оплату праці), а в період дії воєнного стану — не пізніш як до зміни розміру доплати (ч. 2 ст. 3 Закону № 2136).
Звертаємо увагу, що зменшення розміру доплати за суміщення професій (посад) не може бути проведено в односторонньому порядку, а повинно бути погоджено з профспілковою організацією, а у разі її відсутності — з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (ст. 97 КЗпП, ст. 15, 22 Закону про оплату праці).
Зміна розміру доплати за суміщення професій (посад) як в бік збільшення, так і в бік зменшення оформляється наказом керівника підприємства.
Якщо скасовується суміщення професій (посад) незалежно від причин, то припиняється й нарахування доплати за суміщення професій (посад).
Інші виплати працівникам, які суміщують посади (професії)
Якщо працівник, який суміщує професії (посади), залучається до роботи в нічний (вечірній) час, у вихідні (в мирний час — у святкові та неробочі) дні, до надурочної роботи, то доплата в установленому розмірі за відпрацьовані години такої роботи нараховується на оклад (тарифну ставку) за основною посадою працівника без урахування доплати за суміщення професій (посад).
Оподаткування доплати за суміщення посад (професій)
Згідно з підпунктом 2.2.1 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5 (далі — Інструкція № 5), доплата за суміщення професій (посад) відноситься до фонду додаткової заробітної плати фонду оплати праці.
З огляду на викладене, доплата за суміщення професій (посад) у складі заробітної плати обкладається податком на доходи фізичних осіб та військовим збором на підставі підпункту 164.2.1 Податкового кодексу України, а також є базою нарахування єдиного соціального внеску (далі — ЄСВ).
У бухгалтерському та податковому обліку доплата за суміщення професій (посад) як додаткова заробітна плата включається до витрат у складі витрат на оплату праці відповідної категорії працівників (яким встановлено суміщення професій або посад).
Врахування доплати за суміщення посад (професій) при
обчисленні середньої заробітної плати та мінімальної заробітної плати
Згідно з пунктом 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.95 № 100 (далі — Порядок № 100), при обчисленні середньої заробітної плати враховуються всі суми нарахованої заробітної плати згідно із законодавством та умовами трудового договору, крім визначених у пункті 4 цього Порядку. Оскільки доплата за суміщення професій (посад) не зазначена в пункті 4 Порядку № 100, вона враховується при обчисленні середньої заробітної плати для нарахування виплат, які розраховуються відповідно до Порядку № 100 (до них належать відпускні, середній заробіток за час відрядження, виконання державних і громадських обов’язків, оплата вимушеного прогулу, вихідна допомога тощо).
Оскільки доплата за суміщення професій (посад) відповідно до Інструкції № 5 є додатковою заробітною платою, з якої сплачується ЄСВ, на підставі пункту 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 № 1266, вона враховується при обчисленні середньої заробітної плати для нарахування страхових виплат («лікарняні», «декретні» тощо).
Доплата за суміщення професій (посад) включається до мінімальної заробітної плати.
За посадою (професією), яка суміщується, «лікарняні» та «декретні» не виплачуються, щорічні та інші відпустки не надаються.
Індексація заробітної плати при суміщенні посад (професій)
Згідно зі статтею 2 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.91 № 1282-XII та пунктом 2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 (далі — Порядок № 1078), індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці найманих працівників, що включає оплату праці за виконану роботу згідно з тарифними ставками (окладами) і відрядними розцінками, доплати, надбавки, премії, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені законодавством, а також інші компенсаційні виплати, що мають постійний характер.
Суміщення професій (посад) в більшості випадків має тимчасовий характер (вводиться на час пошуку працівника для зайняття вакансії), тому і доплата за суміщення професій (посад) має тимчасовий характер. З огляду на цей факт, не рекомендуємо включати суму такої доплати до індексованого доходу.
Якщо суміщення наказом вводиться на тривалий період (наприклад на рік і більше) або безстроково, то доплату за суміщення професій (посад) є підстави вважати постійною (не разовою) виплатою, яка підлягає індексації.13 Відповідно, сума збільшення розміру цієї доплати в місяці підвищення окладів (тарифних ставок) включається до загальної суми підвищення доходу, яка порівнюється з сумою індексації, що склалася в такому місяці (абз. п’ятий п. 5 Порядку № 1078). Встановлення доплати за суміщення професій (посад) не змінює «базовий» місяць.14
13 Див. також лист Мінпраці від 14.02.2007 № 9/10/136-07.
14 Детально про порядок проведення індексації доходів працівників розказано у статті «Індексація заробітної плати працівників» журналу «Все про працю і зарплату» № 2/2024, стор. 38.