З 1 жовтня 2022 року збільшилася мінімальна заробітна плата
Закон України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» від 02.12.2021 № 1928-IX
Відповідно до статті 8 Закону про Держбюджет-2022 з 1 жовтня 2022 року мінімальна заробітна плата становить:
– у місячному розмірі — 6700 грн.;
– у погодинному розмірі — 40,46 грн.
Таким чином, з 1 жовтня 2022 року мінімальна заробітна плата (далі — МЗП) у місячному розмірі збільшилась на 200 грн. (6700 – 6500) або на 3,08%, у погодинному розмірі — на 1,20 грн. (40,46 – 39,26) або на 3,06%.
Враховуючи вищевикладене, з 1 жовтня 2022 року працівникам, яким встановлено посадові оклади (оклади, місячні тарифні ставки), за повністю виконану місячну норму праці роботодавці повинні виплачувати заробітну плату в розмірі не менше 6700 грн., а працівникам, яким встановлено погодинну оплату праці, за повністю виконану годинну норму праці — в розмірі не менше 40,46 грн. При роботі на умовах неповного робочого часу, а також при невиконанні працівником у повному обсязі місячної (годинної) норми праці МЗП виплачується пропорційно до виконаної норми праці (далі — «пропорційна» МЗП).
Якщо при виконанні місячної (годинної) норми праці місячна (годинна) заробітна плата є нижчою за МЗП у місячному (погодинному) розмірі (наприклад через те, що у працівника розмір окладу є меншим за розмір МЗП у місячному розмірі), працівникові нараховується доплата до МЗП у місячному (погодинному) розмірі. Якщо при роботі на умовах неповного робочого часу, а також при невиконанні у повному обсязі місячної (годинної) норми праці заробітна плата за відпрацьований час є нижчою за «пропорційну» МЗП, працівникові нараховується доплата до «пропорційної» МЗП (ст. 3-1 Закону України «Про оплату праці»).
У зв’язку із збільшенням МЗП збільшилися і розміри важливих для роботодавців «внесково-страхових» показників, які з 1 жовтня 2022 року становлять:
- максимальна величина бази нарахування єдиного соціального внеску (далі — ЄСВ), яка дорівнює 15 розмірам МЗП, — 100 500 грн. (15 х 6700 грн.), у січні – вересні вона становила 97 500 грн. (6500 грн. х 15). Відповідно, максимальна сума ЄСВ, що підлягає сплаті за місяць, тепер становить 22 110 грн. (100 500 грн. х 22%), у січні – вересні вона становила 21 450 грн. (97 500 грн. х 22%);
- сума ЄСВ, яка має бути сплачена роботодавцем, якщо база нарахування ЄСВ у місяці за основним місцем роботи працівника не перевищує розміру МЗП — 1474 грн. (6700 грн. х 22%), у січні – вересні вона становила 1430 грн. (6500 грн. х 22%);
- розмір мінімального страхового внеску — 1474 грн. (6700 грн. х 22%), у січні – вересні цей розмір становив 1430 грн. (6500 грн. х 22%);
- максимальна середньоденна заробітна плата для нарахування «лікарняних», якщо страховий стаж становить менше 6 місяців за останні 12 місяців, та мінімальна середньоденна заробітна плата для нарахування «декретних» — 220,11 грн. (6700 грн. : 30,44), у січні – вересні ці показники становили 213,53 грн. (6500 грн. : 30,44);
- максимальна середньоденна заробітна плата для нарахування «декретних», якщо страховий стаж становить менше 6 місяців за останні 12 місяців — 440,21 грн. (6700 грн. х 2 : 30,44), у січні – вересні вона становила 427,07 грн. (6500 грн. х 2 : 30,44).
У зв’язку зі збільшенням розміру МЗП з 1 жовтня 2022 року збільшилися і розміри штрафів, що накладаються органами Держпраці на роботодавців за порушення законодавства про працю відповідно до частини другої статті 265 Кодексу законів про працю України, оскільки вони прив’язані до розміру МЗП, що діє на момент виявлення порушення.
Розміри важливих для роботодавців «податкових» показників, що залежать від МЗП (зокрема розміри не оподатковуваної ПДФО та військовим збором частини окремих доходів, зазначених у статтях 164, 165, 170 Податкового кодексу України), з 1 жовтня 2022 року не змінилися, оскільки такі показники залежать від розміру МЗП, встановленого на 1 січня календарного року.
Звертаємо увагу, що збільшення МЗП з 1 жовтня 2022 року жодним чином не вплинуло на розмір посадового окладу працівника 1 тарифного розряду, в тому числі в бюджетній сфері. Як і раніше, для визначення розмірів посадових окладів (тарифних ставок) працівників установ, закладів та організацій, що фінансуються з бюджету, продовжує застосовуватися величина 1 тарифного розряду на рівні 2893 грн., що була запроваджена ще з 1 грудня 2021 року.
Нагадаємо, що схема посадових окладів (тарифних ставок) працівників установ, закладів та організацій, що фінансуються з бюджету, формується на основі мінімального посадового окладу (тарифної ставки), встановленого Кабінетом Міністрів України. Наразі абзацом четвертим примітки 1 до додатка 1 до постанови Кабінету Міністрів України «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 № 1298 встановлено наступне:
«Посадові оклади (тарифні ставки) з 1 січня 2021 р. розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду — 2670 гривень, з 1 грудня 2021 р. — 2893 гривні».
Кабінет Міністрів України планував переглянути посадові оклади в бюджетній сфері з 1 жовтня 2022 року, але через військову агресію проти України цього не відбулося.
Затверджено порядок підтвердження можливості
чи неможливості виконання платником податків
податкових обов’язків під час воєнного стану
Цей документ (далі — Наказ № 225), який набрав чинності 06.09.2022, прийнято на виконання норм підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі — ПКУ) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов’язку щодо дотримання, зокрема, термінів сплати податків і зборів, подання звітності.
Наказом № 225 затверджено:
– Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі — Порядок № 225);
– Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків — юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у тому числі обов’язок податкового агента (далі — Перелік № 225 для юросіб);
– Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків — фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у тому числі обов’язок податкового агента (далі — Перелік № 225 для фізосіб).
Дія Порядку № 225 поширюється на платників податків — фізичних осіб – резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об’єктом оподаткування, та на яких покладено обов’язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов’язків, передбачених ПКУ або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи.
Наказ № 225 поширюється на платників податків, які:
1) зараз (на момент набрання чинності Наказом № 225) не мають можливості виконувати податкові обов’язки;
2) не мали можливості виконувати податкові обов’язки в період з 27.05.2022 до набрання чинності Наказом № 225;
3) зараз мають можливість виконувати податкові зобов’язання, але в подальшому під час воєнного стану можуть втратити таку можливість.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку № 225 підставами неможливості виконання платниками податків — юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов’язків (у тому числі обов’язків податкових агентів) є:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп’ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації (далі — РФ);
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп’ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією РФ;
3) використання чи вивезення документів, комп’ютерного або іншого обладнання пов’язане з ризиком для життя чи здоров’я посадової особи платника податків або неможливе у зв’язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов’язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об’єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог ПКУ, може бути пов’язана з такими обставинами:
– посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
– юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями РФ;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Перелік підстав неможливості виконання платником податків – фізичною особою податкових обов’язків (крім підстав, встановлених підпунктами 102.6.1 – 102.6.5 пункту 102.6 статті 102 глави 9 розділу II ПКУ), наведено у пункті 2 розділу ІІ Порядку № 225.
Згідно з пунктом 3 розділу ІІ Порядку № 225 у разі неможливості виконання платником податків податкового обов’язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком № 225 для юросіб та Переліком № 225 для фізосіб до податкового органу.
Заява має містити, зокрема: чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов’язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; які саме податкові обов’язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконати податкові обов’язки, або інформацію щодо обставин, пов’язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією РФ, тимчасовою окупацією збройними формуваннями РФ.
Заяву та документи платники податків подають до податкового органу в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до податкового органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру податкового органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення (п. 8 р. ІІ Порядку № 225).
У разі відсутності можливості подати вищевказані заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію до 30 вересня 2022 року платник податків подає їх одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) таким платником податку, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків (п. 4 р. ІІ Порядку № 225).
Платники податків, щодо яких податковим органом прийнято рішення про неможливість своєчасного виконання ними податкового обов’язку, та у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов’язки, зобов’язані повідомити податковий орган про відновлення можливості виконання податкового обов’язку не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей, шляхом подання повідомлення довільної форми (п. 5 р. ІІ Порядку № 225).
Відповідно до пункту 6 розділу ІІ Порядку № 225 платники податків, які виконували податкові обов’язки, але у зв’язку із військовою агресією РФ втратили можливість виконувати податкові обов’язки, вживають заходи, передбачені пунктом 3 цього розділу, у термін протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків подати до податкового органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов’язків.
Пунктом 7 розділу ІІ Порядку № 225 встановлено, що платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов’язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов’язки.
Платники податків зобов’язані зберігати протягом строку давності, встановленого ПКУ, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов’язку. На вимогу податкового органу платники податку зобов’язані пред’явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов’язку.
Відповідно до розділу ІІІ Порядку № 225 заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються податковим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов’язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов’язків, податковий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку (далі — Попереднє рішення) за формою, що наведена у додатку до Порядку № 225. Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання податковим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації.
Платник податку може подати до податкового органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов’язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються податковим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов’язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) податкового органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов’язків.
Обов’язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов’язок покладається на податковий орган. Останній встановлює причинно-наслідковий зв’язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії РФ, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов’язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов’язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) податкового органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку за формою, наведеною у додатку до Порядку № 225.
Тепер на військовий облік беруться лише жінки,
які мають медичну або фармацевтичну спеціальність,
інші жінки — за власним бажанням
Першим документом, який набере чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування, частину 11 статті 1 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.92 № 2232-XII (далі — Закон № 2232) викладено в наступній новій редакції:
«11. Жінки, які придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком і закінчили заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти та здобули медичну або фармацевтичну спеціальність, підлягають взяттю на військовий облік військовозобов’язаних.
Жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому Міністерством оборони України, та придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком, крім зазначених в абзаці першому цієї частини, беруться на військовий облік військовозобов’язаних за їх бажанням.».
Нагадаємо, що до цього частина 11 статті 1 Закону № 2232 мала таку редакцію:
«11. Жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому Міністерством оборони України, та придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком, беруться на військовий облік військовозобов’язаних.».
Таким чином, тепер лише жінки, які мають медичну або фармацевтичну спеціальність, обов’язково підлягають взяттю на військовий облік військовозобов’язаних. Жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, беруться на військовий облік військовозобов’язаних за їх бажанням.
Зауважимо, що переліком, про який йдеться у частині 11 статті 1 Закону № 2232, є Перелік спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних, затверджений наказом Міністерства оборони України від 11.10.2021 № 313 (далі — Перелік № 313).
Другим документом (далі — Наказ № 259), що набрав чинності 23.09.2022, у підпункті 1 пункту 3 наказу Міністерства оборони України «Про внесення змін до наказу Міністерства оборони України від 11 жовтня 2021 року № 313» від 07.02.2022 № 35 (далі — Наказ № 35) слова та цифри «з 01 жовтня 2022 року» замінено словами та цифрами «з 01 жовтня 2023 року».
Отже, тепер не з 01 жовтня 2022 року, а з 01 жовтня 2023 року Головнокомандувач Збройних Сил України має забезпечити взяття жінок на військовий облік військовозобов’язаних згідно з Переліком № 313. Але, враховуючи оновлену частину 11 статті 1 Закону № 2232, взяття жінок (крім тих, які мають медичну або фармацевтичну спеціальність) на військовий облік має здійснюватись лише за їх бажанням.
Нагадаємо, що Перелік № 313 спочатку був затверджений наказом Міністерства оборони України від 11.10.2021 № 313, який набрав чинності з 17.12.2021. В порівнянні зі своїм попередником, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.10.94 № 711, первісний Перелік № 313 включав в рази більше спеціальностей та професій (від кухаря і бібліотекаря до ветеринара і муляра), споріднених з відповідними військово-обліковими спеціальностями, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних. Але Наказом № 35 з 01.04.2022 Перелік № 313 був викладений в новій редакції, яка включає менше спеціальностей і професій, але все одно їх багато — 35 назв споріднених спеціальностей та 76 назв споріднених професій. Наразі Міноборони готує чергові зміни до Переліку № 313.