Лист Державної податкової служби України «Щодо документального підтвердження інвалідності для застосування ставки ЄСВ у розмірі 8,41%» від 04.07.2025 № 722/2/99-00-24-03-01-02
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УБРАЇНИ
ЛИСТ
від 04.07.2025 № 722/2/99-00-24-03-01-02
Щодо документального підтвердження інвалідності для застосування ставки ЄСВ у розмірі 8,41%
(Витяг)
<…>
З урахуванням змін, внесених до Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 07.05.2015 за № 508/26953 (зі змінами) (далі — Інструкція), підтвердженням встановлення інвалідності працівнику є належним чином засвідчений витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності (далі — Витяг), отриманий відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року № 1338 «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» (зі змінами) (далі — Постанова № 1338), a6o копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією про встановлення групи інвалідності, яка видана до 01 січня 2025 року (далі — довідка MCEK).
Щодо питань 1 та 2
Хто має засвідчувати Витяг? Що саме означає термін «належним чином засвідчений Витяг»?
Відповідь:
Згідно із Законом України від 19 грудня 2024 року № 4170-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» повноваження, права й обов’язки медико-соціальних експертних комісій щодо проведення медико-соціальної експертизи, а також повноваження, права й обов’язки Центральної медико-соціальної експертної комісії Міністерства охорони здоров’я України припинено 31.12.2024.
Відповідно до статті 3 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (зі змінами) інвалідність повнолітній особі встановлюється за результатами оцінювання повсякденного функціонування особи, проведеного експертною комісією з оцінювання повсякденного функціонування особи у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року № 1317 було затверджено Положення про медико-соціальну експертизу, яке втратило чинність на підставі Постанови № 1338.
Відповідно до пункту 2 Постанови № 1338 до введення в дію Закону України від 19 грудня 2024 року № 4170-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи»:
– з 01 січня 2025 року експертиза щодо встановлення інвалідності відповідно до законодавства для повнолітніх осіб проводиться експертними командами з оцінювання повсякденного функціонування особи, сформованими відповідно до Положення про експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, затвердженого Постановою № 1338 (далі — експертні команди), до складу яких можуть входити лікарі, які мають право проводити оцінювання повсякденного функціонування особи відповідно до Порядку проведення оцінювання повсякденного функціонування особи, затвердженого Постановою № 1338 (далі — Порядок оцінювання), а також Центром оцінювання функціонального стану осіб відповідно до Положення про експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, затвердженого Постановою № 1338 (далі — Положення про експертні команди);
– проведення оцінювання повсякденного функціонування особи організовується в кластерних та надкластерних закладах охорони здоров’я відповідно до Положення про експертні команди.
За потреби та/або в разі відсутності затвердженої спроможної мережі закладів охорони здоров’я на території регіону оцінювання повсякденного функціонування особи проводиться також у визначених Міністерством охорони здоров’я закладах охорони здоров’я державної форми власності та визначених розпорядженням начальника (голови) обласної, Київської міської державної адміністрації (військової адміністрації) за погодженням з Міністерством охорони здоров’я закладах охорони здоров’я комунальної форми власності;
– оцінювання повсякденного функціонування особи проводиться з використанням електронної системи щодо оцінювання повсякденного функціонування особи після початку її функціонування.
Відповідно до абзацу одинадцятого пункту 3 Постанови № 1338 особам з інвалідністю, повторний огляд яких був призначений з 01 січня 2025 року, але які не пройшли його своєчасно, строк інвалідності продовжується до дати прийняття рішення за результатами проведення оцінювання повсякденного функціонування, але не довше ніж до 01 липня 2025 року.
Згідно з пунктом 53 Порядку оцінювання після проведення оцінювання, прийняття та підписання в електронній системі рішення експертної команди на адресу електронної пошти особи, яка проходила оцінювання, надсилається витяг із рішення, що формується в електронній системі у зв’язку з прийнятим рішенням, та рекомендації у зв’язку з прийнятим рішенням, які є частиною індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (у разі встановлення інвалідності). У разі відсутності електронної пошти зазначені документи надсилаються протягом п’яти календарних днів засобами поштового зв’язку рекомендованим листом із повідомленням про вручення на адресу задекларованого / зареєстрованого місця проживання (перебування).
Витяг з прийнятого рішення та рекомендації у зв’язку з прийнятим рішенням, які є частиною індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (у разі встановлення інвалідності), також відображаються в електронній системі для лікаря, який направив, та за запитом особи можуть бути роздруковані та надані їй у паперовій формі.
У зв’язку із цим до Інструкції внесено зміни згідно з наказом Міністерства фінансів від 05.05.2025 № 231.
Відповідно до внесених змін абзаци сьомий, восьмий підпункту 5 пункту 2 розділу III Інструкції викладено в новій редакції:
«Підтвердженням встановлення працівнику інвалідності є належним чином засвідчений витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності (далі — Витяг), отриманий відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року № 1338 «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи», a6o копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією про встановлення групи інвалідності, яка видана до 01 січня 2025 року (далі — довідка MCEK).
Нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених в абзацах третьому – п’ятому цього підпункту, здійснюється роботодавцем із дати отримання від працівника документів щодо встановлення інвалідності та проводиться протягом строку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року № 1338 «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи».
Отже, працівник має право надати роботодавцю Витяг, який надходить на його електронну пошту у форматі PDF i засвідчується електронною печаткою Міністерства охорони здоров’я України.
Електронна печатка МОЗ системою накладається автоматично, що підтверджує справжність документа та захищає його від підробок.
Якщо роботодавцю потрібно перевірити справжність документа, він може здійснити перевірку Витягу через державні сервіси перевірки:
Також можна надати Витяг у паперовому вигляді, роздрукувавши його.
Якщо роботодавець вимагатиме перевірку автентичності Витягу, можна надати протокол перевірки. Протокол перевірки є додатковим підтвердженням, що цей документ дійсно підписано МОЗ.
Отже, Витяг, засвідчений електронною печаткою Міністерства охорони здоров’я України, є таким, що вважається засвідченим належним чином.
Щодо уточнення ситуації
У разі, якщо працівник не має електронної пошти та відмовляється передати роботодавцю паперовий Витяг, який документ може вважатися належною підставою для застосування за основним місцем роботи та за сумісництвом ставки єдиного внеску в розмірі 8,41 відсотка?
Відповідь:
Згідно з абзацами сьомим та восьмим підпункту 5 пункту 2 розділу III Інструкції визначено можливість застосування розміру єдиного внеску 8,41 відсотка виключно у разі надання роботодавцю працівником одного з вичерпного переліку документів, які підтверджують статус особи з інвалідністю.
Зауважуємо, що надання такого документа є правом, а не обов’язком працівника, у зв’язку з чим роботодавець не уповноважений вимагати від працівника надання таких документів, а отже, i застосовувати розмір єдиного внеску 8,41 відсотка в разі ненадання працівником таких документів.
Заступник Голови Сергій ЛИСЕЮК
_______________________________________________________________________________
КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ: З вищенаведеного листа ДПСУ, оновлених абзаців сьомого і восьмого підпункту 5 пункту 2 розділу III Інструкції № 449 та норм Постанови № 1338 випливає, що для застосування до доходів працівника-інваліда ставки ЄСВ у розмірі 8,41% такий працівник повинен надати роботодавцю належним чином засвідчений витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності (далі — Витяг). Цей Витяг надходить на електронну пошту інваліда у форматі PDF i засвідчується електронною печаткою Міністерства охорони здоров’я України. Після отримання Витягу на свою електронну пошту працівник-інвалід може переслати цей документ (файл у форматі PDF) на електронну пошту роботодавця. Якщо роботодавець бажає перевірити справжність електронного Витягу, то він може це зробити самостійно через державні сервіси перевірки або зобов’язати працівника зробити таку перевірку з наданням протоколу перевірки. У разі отримання від працівника електронного Витягу (файла у форматі PDF) роботодавцю бажано роздрукувати його (мати паперовий варіант електронного Витягу) і зареєструвати у вхідній кореспонденції. На такій роздруківці електронного Витягу не обов’язково, але можна зробити напис «Згідно з оригіналом» та засвідчити його підписом уповноваженої посадової особи (із зазначенням її посади, ПІБ, дати засвідчення) і печаткою (за її наявності).
Якщо у інваліда немає електронної пошти, то він може звернутися із запитом до лікаря, що направив його на проведення оцінювання, який надасть йому Витяг у паперовій формі (Витяг формується і відображається в електронній системі, до якої має доступ лікар), або протягом 5 календарних днів Витяг у паперовій формі надсилається на адресу інваліда поштою рекомендованим листом із повідомленням про вручення (такий паперовий Витяг має бути засвідчений підписом лікаря і печаткою закладу охорони здоров’я). Отриманий паперовий Витяг працівник надає роботодавцю, який має його зареєструвати у вхідній кореспонденції та зробити з нього копію. На копії Витягу робиться напис «Згідно з оригіналом», копія засвідчується підписом уповноваженої посадової особи (із зазначенням її посади, ПІБ, дати засвідчення) і печаткою (за її наявності).
Роздруківка електронного Витягу або засвідчена копія паперового Витягу зберігається в особовій справі працівника і є підставою для застосування до доходів такого працівника-інваліда ставки ЄСВ у розмірі 8,41% з дати (дня) отримання від працівника Витягу.
Враховуючи, що інформування працівником про свою інвалідність роботодавця є правом, а не обов’язком працівника, то в разі ненадання працівником Витягу роботодавцю до доходів такого працівника й надалі буде застосовуватися ставка ЄСВ у розмірі 22%, оскільки у роботодавця не буде документа (Витягу), що підтверджує інвалідність працівника.