Разъяснение ГУ ГНС в Черновицкой области «О праве налоговых органов требовать начисления минимальной заработной платы и удержания из нее НДФЛ» от 11.05.2023Роз’яснення ГУ ДПС у Чернівецькій області «Щодо права податкових органів вимагати нарахування мінімальної заробітної плати та утримання з її розміру ПДФО» від 11.05.2023
ГЛАВНОЕ УПРАВЛЕНИЕ ГНС В ЧЕРНОВИЦКОЙ ОБЛАСТИ
РАЗЪЯСНЕНИЕ
от 11.05.2023
О праве налоговых органов требовать начисления
минимальной заработной платы и удержания из нее НДФЛ
Имеют ли право контролирующие органы требовать обязательного начисления минимальной заработной платы и удержания из нее НДФЛ?
В соответствии со ст. 1 Закона Украины от 24 марта 1995 года № 108/95-ВР «Об оплате труда» (далее — Закон) заработная плата — это вознаграждение, исчисленное, как правило, в денежном выражении, которое по трудовому договору работодатель выплачивает работнику за выполненную им работу.
Согласно ст. 3 Закона минимальная заработная плата — это установленный законом минимальный размер оплаты труда за выполненную работником месячную (часовую) норму труда.
Минимальная заработная плата является государственной социальной гарантией, обязательной на всей территории Украины для предприятий всех форм собственности и хозяйствования и физических лиц, использующих труд наемных работников, по любой системе оплаты труда.
Гарантии обеспечения минимальной заработной платы определены ст. 3-1 Закона.
Источником денежных средств на оплату труда работников хозрасчетных предприятий является часть дохода и другие денежные средства, полученные вследствие их хозяйственной деятельности (ст. 4 Закона).
Оплата труда работников предприятия производится в первоочередном порядке. Все остальные платежи осуществляются предприятием после выполнения обязательств по оплате труда (ст. 15 Закона).
Статьей 35 Закона предусмотрено, что контроль за соблюдением законодательства об оплате труда осуществляют:
– центральный орган исполнительной власти, реализующий государственную политику по вопросам надзора и контроля за соблюдением законодательства о труде;
– налоговые органы.
В соответствии с п. 75.1 ст. 75 Налогового кодекса Украины (далее — НКУ) контролирующие органы имеют право проводить камеральные, документальные (плановые или внеплановые; выездные или невыездные) и фактические проверки.
Согласно п. 80.1 и пп. 80.2.7 п. 80.2 ст. 80 НКУ при наличии и/или получении в установленном законодательством порядке информации об использовании труда наемных лиц без надлежащего оформления трудовых отношений и выплаты работодателями доходов в виде заработной платы без уплаты налогов в бюджет контролирующие органы осуществляют фактическую проверку без предупреждения налогоплательщика (лица).
Учитывая, что минимальная заработная плата является государственной социальной гарантией, обязательной на всей территории Украины для предприятий всех форм собственности и хозяйствования, контролирующие органы имеют право осуществлять контроль за ее начислением, удержанием из ее размера налога на доходы физических лиц.
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДПС У ЧЕРНІВЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ
РОЗ’ЯСНЕННЯ
від 11.05.2023
Щодо права податкових органів вимагати нарахування
мінімальної заробітної плати та утримання з неї ПДФО
Чи мають право контролюючі органи вимагати обов’язкове нарахування мінімальної заробітної плати та утримання з її розміру ПДФО?
Відповідно до ст. 1 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі — Закон) заробітна плата — це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Згідно зі ст. 3 Закону мінімальна заробітна плата — це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці.
Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників, за будь-якою системою оплати праці.
Гарантії забезпечення мінімальної заробітної плати визначено ст. 3-1 Закону.
Джерелом коштів на оплату праці працівників госпрозрахункових підприємств є частина доходу та інші кошти, одержані внаслідок їх господарської діяльності (ст. 4 Закону).
Оплата праці працівників підприємства здійснюється в першочерговому порядку. Всі інші платежі здійснюються підприємством після виконання зобов’язань щодо оплати праці (ст. 15 Закону).
Статтею 35 Закону передбачено, що контроль за додержанням законодавства про оплату праці здійснюють:
– центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю;
– податкові органи.
Відповідно до п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно з п. 80.1 та пп. 80.2.7 п. 80.2 ст. 80 ПКУ у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету контролюючі органи здійснюють фактичну перевірку без попередження платника податків (особи).
Враховуючи те, що мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання, то контролюючі органи мають право здійснювати контроль за її нарахуванням, утриманням з її розміру податку на доходи фізичних осіб.