Роз’яснення ДПСУ (категорія: 132.01 ЗІР) «Щодо відповідальності за неподання податкової звітності через відключення електроенергії внаслідок обстрілу»
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РОЗ’ЯСНЕННЯ
(категорія 132.01 Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу)
Щодо відповідальності за неподання податкової звітності
через відключення електроенергії внаслідок обстрілу
Чи звільняються платники податків від фінансової відповідальності за неподання в граничні терміни податкової звітності, що спричинено відключенням електроенергії у зв’язку з ракетними ударами держави-агресора?
Відповідно до п. 111.2 ст. 111 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з ПКУ та іншими законами. Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з ПКУ, застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).
Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, може застосовуватися у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені.
Відповідно до пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПКУ однією з обставин, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Згідно з частиною другою ст. 14-1 Закону України від 2 грудня 1997 року № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» (далі — Закон № 671) форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.
Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб’єктів господарської діяльності та фізичних осіб (частина третя ст. 14 Закону № 671).
Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб’єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб’єктів малого підприємництва видається безкоштовно (частина перша ст. 14-1 Закону № 671).
Таким чином, форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються Торгово-промисловою палатою України.
Слід зазначити, що особливості справляння податків і зборів на період до припинення або скасування воєнного стану на території України визначено положеннями пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ з урахуванням внесених змін та доповнень, передбачено, зокрема: у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 <…> (далі — Наказ № 225) затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі — Порядок № 225).
Пунктами 1 та 2 розд. ІІ Порядку № 225 визначено підстави неможливості виконання платниками податків – юридичними особами та фізичними особами податкових обов’язків, до яких належать, зокрема для юридичних осіб:
– неможливість використати чи вивезти документи, комп’ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації (пп. 2 п. 1 розд. ІІ Порядку № 225);
– інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально (пп. 7 п. 1 розд. ІІ Порядку № 225);
для фізичних осіб:
– неможливість використати чи вивезти документи, комп’ютерне та інше обладнання внаслідок ведення воєнних (бойових) дій, оточення (блокування) або якщо територія, де знаходяться документи, комп’ютерне та інше обладнання, тимчасово окупована збройними формуваннями Російської Федерації (пп. 8 п. 2 розд. ІІ Порядку № 225);
– інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально (пп. 11 п. 2 розд. ІІ Порядку № 225).
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які виконували податкові обов’язки, але у зв’язку із військовою агресією Російської Федерації втратили можливість виконувати податкові обов’язки, вживають заходи, передбачені п. 3 розд. ІІ Порядку № 225, у термін протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов’язків (п. 6 розд. ІІ Порядку № 225).
Крім того, Наказом № 225 затверджені Переліки документів, що підтверджують неможливість платників податків юридичних та фізичних осіб своєчасно виконати свій податковий обов’язок.
Так, поряд з іншими документами, платники податків – юридичні та фізичні особи до контролюючих органів подають, зокрема:
– повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб’єкта господарювання, до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;
– документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов’язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).
Отже, нормами Наказу № 225 передбачено подання до контролюючих органів підтверджуючих документів щодо підтвердження неможливості виконання платником податків обов’язків у разі аварійного (незапланованого) відключення постачання електроенергії та вимушеного відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов’язаних з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі.
З огляду на зазначене вище, у разі неподання в граничні терміни податкової звітності, що спричинено відключенням електроенергії у зв’язку з ракетними ударами держави-агресора, платники податків можуть скористатись положеннями пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ щодо підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов’язків відповідно до вимог Наказу № 225, або надати до контролюючого органу документ, підтверджуючий форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), виданий Торговою-промисловою палатою України для підтвердження обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПКУ.