Набрав чинності новий Порядок бронювання військовозобов’язаних
1 грудня 2024 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 22.11.2024 № 1332 (далі — Постанова № 1332), крім окремих її норм, які набрали чинності з дня офіційного опублікування цієї Постанови — 23.11.2024. Постанова № 1332 встановлює новий механізм бронювання працівників роботодавцями на період мобілізації та на воєнний час.
Нагадаємо, що ще 08.06.2024 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану» від 05.06.2024 № 650 (далі — Постанова № 650), якою був затверджений Порядок бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — Порядок № 650), а також були внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 27.01.2023 № 76, якими в новій редакції були викладені:
– Порядок бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану (далі — Порядок № 76);
Порядок № 650 визначав механізм бронювання під час воєнного стану військовозобов’язаних засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — Портал Дія), а Порядок № 76 — за списками військовозобов’язаних.
Пунктом 8 Постанови № 1332 скасовано з 01.12.2024 Порядок № 650 і одночасно в новій редакції викладено Порядок № 76, який отримав назву Порядок бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час (далі — Порядок бронювання). Таким чином, з 01.12.2024 маємо лише один Порядок бронювання, який фактично є розширеною версією Порядку № 650 і передбачає бронювання працівників всіма роботодавцями виключно засобами Порталу Дія. При цьому бронювання працівників має здійснюватися саме через Портал Дія, а не через застосунок Дія.
У зв’язку з переходом на електронне бронювання через Портал Дія скасовано всі 8 додатків, які містив Порядок № 76 (зокрема, скасовано додаток 6 «Звіт про чисельність військовозобов’язаних, які заброньовані станом на …», який подавався щокварталу), тому тепер підприємства, які забронювали працівників, жодних звітів не подають (вся необхідна інформація буде наявна у відповідних електронних реєстрах).
Крім затвердження Порядку бронювання, Постанова № 1332 встановлює особливості бронювання працівників у перехідний період, визначає підстави для анулювання відстрочок, а також вносить зміни до Критеріїв та порядку.
Розглянемо основні нововвведення та норми Постанови № 1332.
1. Відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації (далі — відстрочки), які були надані військовозобов’язаним рішеннями Мінекономіки до 23.11.2024, є чинними протягом строку, на який вони надані, але не довше ніж до 28.02.2025. Відстрочки, які були надані військовозобов’язаним засобами Порталу Дія до 23.11.2024, є чинними протягом строку, на який вони надані, але не довше ніж до 28.02.2025 (пп. 1, 2 п. 2 Постанови №1332).
Отже, граничний термін дії будь-якої відстрочки — 28.02.2025, тому до цієї дати підприємствам потрібно отримати нові відстрочки для працівників через бронювання за новими правилами.
2. Строк дії рішень щодо визнання підприємств, установ, організацій критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення вособливий період (далі — критично важлива установа), а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період (далі — критично важливе підприємство), які є чинними станом на 23.11.2024, але строк дії яких закінчується до 30.11.2024 (включно), продовжується до 31.12.2024 (пп. 5 п. 2 Постанови № 1332).
Таким чином, вище вказаним підприємствам/установам протягом грудня 2024 року – лютого 2025 року необхідно отримати нове рішення щодо визнання їх критично важливими, щоб мати право бронювати працівників.
3. Раніше в підпункті 3 пункту 3 Постанови № 650, а тепер в підпункті 4 пункту 2 Постанови №1332 зазначено, що органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, критично важливі підприємства/установи не пізніше ніж протягом наступного дня після прийняття працівника на роботу, переміщення його зодного структурного підрозділу до іншого або переведення на іншу постійну посаду або роботу, звільнення, поновлення на роботі, тимчасового припинення/відновлення дії трудового договору подають Пенсійному фонду України (далі — ПФУ) відповідні відомості через веб-портал електронних послуг ПФУ в електронній формі.
4. Відтепер не підлягають бронюванню військовозобов’язані, які займають посади на критично важливому підприємстві/установі, нарахована заробітна плата яких вкожному місяці останнього звітного періоду (кварталу) нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (крім державних і комунальних підприємств, установ і організацій, господарських товариств, устатутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50% акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100%) (абз. третій п. 8 Порядку бронювання).
Отже, приватне критично важливе підприємство/установа може забронювати лише працівників, у яких в кожному місяці останнього кварталу заробітна плата становила не менше 20 000 грн (8000 грн х 2,5). Наприклад, якщо підприємство бронюватиме працівників у січні 2025 року, то заробітна плата таких працівників у всіх місяцях IV кварталу (в жовтні, листопаді та грудні) 2024 року має становити не менше 20 000 грн.
5. Бронювання військовозобов’язаних здійснюється засобами Порталу Дія за списками, які формуються керівником державного органу, критично важливого підприємства/установи або уповноваженою ним особою (п. 25 Порядку бронювання).
У разі відсутності у критично важливого підприємства/установи коду згідно з ЄДРПОУ або технічної можливості формування списку засобами Порталу Дія критично важливе підприємство/установа подає список до відповідного державного органу, який прийняв рішення про визначення його критично важливим. Цей державний орган подає список засобами Порталу Дія (п. 26 Порядку бронювання).
6. Пунктом 29 Порядку бронювання встановлено, що протягом 72 годин змоменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично уразі, коли військовозобов’язаний:
– перебуває на військовому обліку;
– перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством/установою;
– займає посаду на критично важливому підприємстві/установі, за якою йому нараховано заробітну плату за кожний місяць останнього звітного періоду (квартал) не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (тобто не нижче 20 000 грн);
– уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 11.04.2024 № 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (тобто уточнив адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності) та інші персональні дані, необхідні для перебування на військовому обліку в територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, незалежно від дати такого уточнення);
– не перебуває у розшуку.
7. Для цілей бронювання військовозобов’язаних засобами Порталу Дія Мінекономіки формує та веде Єдиний перелік органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій для бронювання військовозобов’язаних (далі— Єдиний перелік), до якого включаються державні органи, критично важливі підприємства/установи. Мінекономіки вносить до Єдиного переліку державні органи. Відповідний державний орган, який прийняв рішення про визначення підприємств/установ критично важливими, вносить до Єдиного переліку такі критично важливі підприємства/установи (п. 14 Порядку бронювання).
Включення державного органу, критично важливого підприємства/установи до Єдиного переліку здійснюється на підставі поданого Мінекономіки або державним органом повідомлення про включення до Єдиного переліку, яке формується засобами Порталу Дія у довільній формі, придатній для сприйняття його змісту (п. 16 Порядку бронювання).
8. Для більшості підприємств кількість військовозобов’язаних, яких можна забронювати, становить не більше 50% кількості військовозобов’язаних працівників. За окремим рішенням Міністра оборони кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, може становити понад 50% (п.п. 7–9 Порядку бронювання). При цьому не заборонено бронювати зовнішніх сумісників.
У кількості військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, враховуються військовозобов’язані, заброньовані відповідно до Порядку бронювання військовозобов’язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами, установами і організаціями відповідно до переліків посад і професій військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на воєнний час, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2015 № 45, із наступними змінами (п. 11 Порядку бронювання).
У загальній кількості військовозобов’язаних не враховуються військовозобов’язані-жінки. Кількість військовозобов’язаних працівників враховується станом на 18.05.2024, а у разі збільшення чисельності військовозобов’язаних працівників у відповідному державному органі, на критично важливому підприємстві/установі — станом на дату подання списків, зокрема для тих, які утворені після 18.05.2024 (п. 12 Порядку бронювання).
Якщо на критично важливому підприємстві/установі працює один військовозобов’язаний працівник, який відповідно до закону підлягає бронюванню, обмеження щодо кількості військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, не застосовуються (п. 13 Порядку бронювання).
9. Підпункт 3 пункту 2 Постанови №1332 містить перелік випадків анулювання відстрочок, наданих військовозобов’язаним рішеннями Мінекономіки до набрання чинності цією Постановою, а пункт 31 Порядку бронювання — перелік випадків анулювання відстрочок, виданих згідно з цим Порядком. Зокрема, надана відстрочка підлягає анулюванню в разі закінчення строку її дії, звільнення військовозобов’язаного з роботи (крім звільнення з посади з подальшим призначенням на іншу посаду в межах одного підприємства), позбавлення підприємства/установи статусу критично важливого державним органом, який прийняв рішення про визначення їх критично важливими. Також Порядком бронювання передбачено анулювання відстрочки працівнику, заробітна плата якого менше 2,5 мінімальних заробітних плат (тобто наразі менше 20 000 грн).
10. До Критеріїв та порядку з 23.11.2024 Постановою №1332 внесено зміни, якими оновлено критерії критичності 4, 5 та 6, зазначені в пункті 2 Критеріїв та порядку.
Так, відповідно до пункту 2 Критеріїв та порядку визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період здійснюється за такими критеріями, зокрема (нововведення виділено жирним шрифтом; — Ред.):
4) підприємство, установа, організація має важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади. Критерії, за якими здійснюється визначення підприємства, установи, організації, які мають важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади, встановлюються органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, за сферою їх управління чи галуззю національної економіки або обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією (військовою адміністрацією у разі її утворення) з урахуванням потреб територіальної громади, за погодженням з Мінекономіки та Міноборони;
5) відсутність заборгованості із сплати податків до державного і місцевих бюджетів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі — ЄСВ), що підтверджується довідкою про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідченим керівником підприємства, установи, організації (крім державних і комунальних підприємств, установ і організацій, а також господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50% акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100%);
6) розмір нарахованої середньої заробітної плати застрахованих осіб – працівників:
– державних і комунальних підприємств, установ і організацій, а також господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі або перебувають в комунальній власності, та господарських товариств, більше 50% акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100%, за останній календарний квартал становить не менше розміру середньої заробітної плати у регіоні за IV квартал 2021 р. (відповідно до даних Держстату), що підтверджується довідкою, наданою підприємством, установою, організацією, господарським товариством;
– підприємств, установ, організацій за останній календарний квартал становить не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (тобто не нижче 20 000 грн), що підтверджується довідкою, наданою підприємством, установою, організацією (крім вищезазначених державних і комунальних підприємств, установ і організацій, господарських товариств).
Таким чином, регіональні та галузеві критерії критичності підприємств/установ (критерій 4) тепер погоджуватимуться із Міноборони та Мінекономіки. Критерій 5 для приватних підприємств тепер включає не тільки відсутність заборгованості із сплати ЄСВ, а й відсутність заборгованості із сплати податків до державного і місцевих бюджетів. Критерій 6 для приватних підприємств передбачає щомісячний розмір нарахованої середньої заробітної плати працівників за останній календарний квартал не нижче 20 000 грн.
Крім того, пункт 3 Критеріїв та порядку доповнено новим абзацом другим, яким встановлено, що для підприємств, установ, організацій є обов’язковими критерії, зазначені у підпункті 5 та абзаці третьому підпункту 6 пункту 2 цих Критеріїв та порядку (крім державних і комунальних підприємств, установ і організацій, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі або перебувають у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50% акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100%).
Отже, приватні підприємства, які бажають отримати статус критично важливих і при цьому мають відповідати трьом або більше критеріям, зазначеним у пункті 2 Критеріїв та порядкуу, тепер мають відповідати двом обов’язковим критеріям, зазначеним у підпункті 5 (відсутність заборгованості із сплати податків до державного і місцевих бюджетів та ЄСВ) та абзаці третьому підпункту 6 (розмір нарахованої середньої заробітної плати працівників за останній календарний квартал має становити не нижче 20 000 грн) пункту 2 Критеріїв та порядку, а третій критерій підприємство вибирає самостійно.
До абзацу першого пункту 6-1 Критеріїв та порядку внесено доповнення, відповідно до якого орган, який прийняв рішення про визначення підприємства/установи критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, здійснює моніторинг діяльності таких підприємств/установ за звітний податковий період та у разі потреби проводить перевірку відповідності критеріям, зазначеним у пункті 2 Критеріїв та порядку, протягом діяльності підприємства/установи. За результатами проведеної перевірки такий орган може прийняти рішення про невідповідність підприємства/установи критеріям, зазначеним у пункті 2 Критеріїв та порядку, а також скасувати їх статус критично важливих.
Таким чином, підприємство/установа мають відповідати трьом або більше критеріям, зазначеним у пункті 2 Критеріїв та порядку, не тільки на момент визнання їх критично важливими, а й в процесі діяльності, оскільки за ними буде здійснюватися щомісячний моніторинг.
11. Пунктом 7 Постанови № 1332 доручено центральним органам виконавчої влади, іншим державним органам, органам державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, обласним, Київській міській державним адміністраціям (військовим адміністраціям у разі їх утворення) забезпечити:
– у 10-денний строк з дня набрання чинності Постановою № 1332 встановлення критеріїв, за якими здійснюється визначення підприємства, установи, організації, які мають важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади, зазначених у підпункті 4 пункту 2 Критеріїв та порядку, — із змінами, внесеними цією Постановою;
– у 3-місячний строк перегляд прийнятих рішень про визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.