Індикатор надійності

Підказка: Пароль повинен мати щонайменше 12 символів. Щоб зробити його сильнішим, використовуйте великі та маленькі букви, цифри, та спеціальні символи.

Введіть ваше ім'я користувача або email адресу. Ви отримаєте email повідомлення з інструкціями по скиданню паролю.

Набрав чинності новий Порядок фінансування страхувальників для надання страхових виплат, затверджений Пенсійним фондом України

7 листопада 2025 року набрала чинності постанова правління Пенсійного фонду України «Про затвердження Порядку фінансування страхувальників для надання страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням» від 19.08.2025 № 28-1 (далі — Постанова № 28-1), якою затверджено Порядок фінансування страхувальників для надання страхових виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням (далі — Порядок № 28-1).

Одночасно Постановою № 28-1 визнано такими, що втратили чинність:

постанову правління Фонду соціального страхування України «Про затвердження Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України» від 19.07.2018 № 12 (далі — Постанова ФССУ № 12);

постанову правління Пенсійного фонду України «Деякі питання фінансування для здійснення виплат та надання соціальних послуг, визначених Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 21.12.2022 № 28-3 (далі — Постанова № 28-3).

Нагадаємо, що Постановою ФССУ № 12 був затверджений Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України (далі — Порядок № 12), а Постановою № 28-3 було встановлено, що Порядок № 12 діє до прийняття правлінням Пенсійного фонду України (далі — ПФУ) нового механізму фінансування страхувальників для надання страхових виплат відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 № 1105-XIV (далі — Закон № 1105).

Отже, нарешті ПФУ, якому з 01.01.2023 передано функції з фінансування страхувальників у зв’язку з ліквідацією ФССУ, затвердив власний Порядок № 28-1, який визначає механізм та умови фінансування страхувальників для надання страхових виплат застрахованим особам.

Строки подання страхувальниками до ПФУ заяви-розрахунку для отримання фінансування та повідомлення про здійснення страхової виплати не змінилися. Однак уточнено механізм подання страхувальниками документів до ПФУ, який вже давно реалізується на практиці.

Так, згідно з пунктом 4 Порядку № 28-1 заява-розрахунок за формою, наведеною в додатку 1 до цього Порядку, подається страхувальником до головних управлінь ПФУ в областях та м. Києві (далі — орган ПФУ) не пізніше 5 робочих днів з дати прийняття рішення страхувальником про призначення страхової виплати в один з таких способів:

– у паперовій формі шляхом особистого звернення або надсилання поштовим відправленням;

– в електронній формі через вебпортал електронних послуг ПФУ (далі — вебпортал ПФУ) із застосуванням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — Портал Дія) (у разі наявності технічної можливості).

Необхідні для перевірки зазначеної в поданій заяві-розрахунку інформації відомості, що містяться в державних електронних інформаційних ресурсах, отримуються шляхом електронної інформаційної взаємодії. У разі відсутності відомостей, що зазначаються в заяві-розрахунку, в державних електронних інформаційних ресурсах, до такої заяви-розрахунку страхувальники додають скановані копії (фотокопії) документів, які підтверджують страховий випадок, його обставини, особливості статусу застрахованої особи чи інші обставини, що впливають на умови і тривалість здійснення страхових виплат або які підтверджують усунення виявлених помилок або недостовірних відомостей.

Скановані копії (фотокопії) виготовляються в кольоровому форматі з оригіналів відповідних документів, повинні містити всі їхні сторінки та поля, зокрема дані про серію та номер бланків документів, бути придатні для сприйняття їх змісту, рекомендована роздільна здатність при скануванні — 300 dpi, формат зображення має бути jpg або pdf, розмір кожного файлу не має перевищувати 1 Мб.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 28-1 після надходження заяви-розрахунку орган ПФУ здійснює перевірку зазначеної в ній інформації та доданих документів і у разі виявлення помилок або недостовірних відомостей або у разі відсутності необхідних документів приймає рішення про її залишення без руху, про що інформує страхувальника протягом 3 робочих днів з дня отримання заяви-розрахунку в особистому кабінеті на вебпорталі ПФУ у квитанції контролю заяви-розрахунку. У повідомленні про залишення заяви-розрахунку без руху зазначаються виявлені недоліки, спосіб та строк їх усунення, який має становити не менше 3 робочих днів від дня отримання зазначеного повідомлення. В особистому кабінеті страхувальника заява-розрахунок набуває статусу «Залишено без руху». Страхувальник створює виправлену заяву-розрахунок та подає її до ПФУ. Актуальною вважається заява-розрахунок, яка прийнята в ПФУ (в особистому кабінеті страхувальника має статус «Прийнято»).

Фінансування страхувальників для надання страхових виплат здійснюється ПФУ протягом 3 робочих днів після надходження заяви-розрахунку, яка має статус «Прийнято» (п. 6 Порядку № 28-1).

Орган ПФУ має право відмовити у фінансуванні страхувальника для надання страхових виплат у разі відмови або перешкоджання страхувальником проведенню перевірки, виявлення фактів подання страхувальником недостовірних відомостей або порушення порядку використання страхових коштів. Рішення про відмову у фінансуванні страхувальника приймається керівником органу ПФУ за місцем обліку страхувальника протягом 3 робочих днів після настання/виявлення зазначених обставин та не пізніше 3 робочих днів з дня його прийняття надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення та ПФУ. В особистому кабінеті страхувальника всі заяви-розрахунки набувають статусу «Відмовлено», підстави відмови зазначаються у квитанції контролю заяви-розрахунку. Заяви-розрахунки, сформовані страхувальником, якому відмовлено у фінансуванні для надання страхових виплат, не включаються до виплатних реєстрів, відомостей на фінансування. Поновлення фінансування страхувальника для надання страхових виплат здійснюється на підставі наказу керівника органу ПФУ за умови усунення обставин, що спричинили відмову у фінансуванні (п. 9 Порядку № 28-1).

Якщо сума отриманих страхувальником від ПФУ страхових коштів перевищує фактичні витрати для надання страхових виплат, невикористані кошти повертаються на рахунок ПФУ протягом 3 робочих днів (п. 8 Порядку № 28-1).

Пунктом 11 Порядку № 28-1 встановлено, що після проведення виплат страхувальник не пізніше 30 календарних днів з дати зарахування страхових коштів на окремий рахунок та набуття заявою-розрахунком статусу «Оплачено» в особистому кабінеті страхувальника подає повідомлення про виплату страхових коштів застрахованим особам за формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку. Таке повідомлення може подаватись одним із способів, передбачених для подання заяви-розрахунку (див. вище).

Порядок № 28-1 (як і його попередник — Порядок № 12) містить два додатки, в яких наведено форми:

– заяви-розрахунку (додаток 1);

– повідомлення про виплату страхових коштів застрахованим особам (далі — Повідомлення) (додаток 2).

Форми заяви-розрахунку та Повідомлення зазнали незначних змін, які здебільшого обумовлені приведенням їх тексту у відповідність до термінології Закону № 1105, який було викладено в новій редакції ще з 01.01.2023. Так, у заголовних і табличних частинах заяви-розрахунку та Повідомлення слова «матеріальне забезпечення», «виплати потерпілим на виробництві», «витрати Фонду» замінено на слова «страхова виплата» або «виплата застрахованим особам» у відповідному відмінку та числі. У заголовних частинах заяви-розрахунку та Повідомлення фізичні особи мають вказувати зареєстроване або задеклароване місце проживання/перебування (було — місце проживання), а після рядків з реквізитами окремого поточного рахунку в банку або окремого рахунку в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, замість поля «МФО» введено поле «код ID НБУ».

Усі додатки до загальної таблиці заяви-розрахунку вже не містять тексту «Додаток 1.1», «Додаток 1.2» і т. д., тобто вони стали не додатками, а розділами І, ІІ і т. д. одного додатка (загальної таблиці). При цьому колишній додаток 1.1 «I. Матеріальне забезпечення» розділено на два окремих розділи (таблиці), які мають назви «I. Допомога по тимчасовій непрацездатності» та «II. Допомога по вагітності та пологах». У зв’язку з цим тепер маємо не загальну таблицю з 5 додатками, а один додаток (загальну таблицю) з 6 розділами (таблицями), при цьому в додатку (загальній таблиці) порядковому номеру рядка з видом виплати (всього 6 видів виплат) у графі 5 «Примітка» відповідає такий самий номер розділу. Рядки 1.1 та 2.1 додатка (загальної таблиці) у графі 2 тепер мають текст «у тому числі постраждалим внаслідок ЧАЕС» (було — «У тому числі виплата за пільгами постраждалим внаслідок ЧАЕС»).

Розділ «I. Допомога по тимчасовій непрацездатності» має ті ж самі 22 графи, що і колишній додаток 1.1 «I. Матеріальне забезпечення», а розділ «II. Допомога по вагітності та пологах» має лише 18 граф (потреба в деяких графах колишнього додатка 1.1 відсутня). У графі 5 розділів I, ІІ, ІІІ, IV, V, VІ заяви-розрахунку та у графі 5 Повідомлення тепер зазначається «Реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України» (було — «№ страхового свідоцтва (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта»). У назвах граф розділів І та ІІ слово «Фонду» замінено на слова «Пенсійного фонду України». У виносці до графи 10 «Причина непрацездатності» розділів I і ІІ та у виносці до графи 11 «Причина непрацездатності» розділу «IV. Допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання» наведено коди окремо для паперового та електронного листків непрацездатності.

У графах 9–10 розділу «III. Допомога на поховання» та у графах 8–9 розділу «VI. Відшкодування вартості поховання потерпілого та пов’язаних із цим ритуальних послуг» тепер зазначається «Витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть / Свідоцтво про смерть; серія, номер» (було — «Свідоцтво про смерть; серія, номер»).

У таблиці Повідомлення, крім вищевказаних змін, графи 6–7 тепер мають назву «Дані листка непрацездатності / свідоцтва про смерть; серія, номер» (було — «Дані листка непрацездатності; серія, номер»).

Підписувати додаток заяви-розрахунку та Повідомлення тепер повинна тільки одна особа — «Керівник / уповноважена особа» (було — «Керівник установи» та «Головний бухгалтер»). Розділи додатка заяви-розрахунку також має підписувати «Керівник / уповноважена особа» (було — «Відповідальна особа») без зазначення посади та контактного номера телефону. Замість ПІБ керівник / уповноважена особа після підпису вказують власне ім’я та прізвище.


Вам також може бути цікаво

Внесено зміни до Порядку надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб
Воєнний стан і мобілізацію продовжено ще на 90 днів до 3 лютого 2026 року
Унормовано порядок оплати праці працівників закладів охорони здоров’я для надання медичної допомоги населенню, яке перебуває на територіях активних та можливих бойових дій
З 12 жовтня 2025 року змінено правила перетину кордонів ЄС, які не передбачають проставлення відмітки в закордонному паспорті про перетин кордону
Оновлено порядок надання відпустки для підготовки та участі у спортивних змаганнях
Встановлено розмір надбавки за вислугу років для журналістів державних і комунальних медіа, посади яких прирівнюються до посад керівних працівників відповідного державного органу