Індикатор надійності

Підказка: Пароль повинен мати щонайменше 12 символів. Щоб зробити його сильнішим, використовуйте великі та маленькі букви, цифри, та спеціальні символи.

Введіть ваше ім'я користувача або email адресу. Ви отримаєте email повідомлення з інструкціями по скиданню паролю.

Набрав чинності Порядок розгляду органами Пенсійного фонду України скарг страхувальників на рішення про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій

24 жовтня 2025 року набрала чинності постанова правління Пенсійного фонду України «Про затвердження Порядку розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення, прийняті за результатами проведених перевірок правильності використання страхувальниками коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування» від 15.08.2025 № 27-1. Цією постановою затверджено Порядок розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення, прийняті за результатами проведених перевірок правильності використання страхувальниками коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі — Порядок № 27-1).

Цим Порядком визначається процедура подання та розгляду головними управліннями Пенсійного фонду України в областях, місті Києві (далі — органи ПФУ) / Пенсійним фондом України (далі — ПФУ) скарг страхувальників при оскарженні рішень про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування, про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів, передбачених частиною 6 статті 8 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 № 1105-XIV (далі — Закон № 1105).

Нагадаємо, що згідно з частиною 6 статті 8 Закону № 1105 у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавець відшкодовує ПФУ в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачує штраф у розмірі 50% такої суми. За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку накладається штраф у розмірі 10% несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1% зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Згідно з розділом ІІ Порядку № 27-1 скарга на рішення органу ПФУ має містити, крім даних скаржника, найменування органу ПФУ, яким прийнято рішення, що оскаржується, дату його прийняття і реєстраційний номер, вимоги скаржника та їх обґрунтування, дату складення скарги.

Скарга повинна бути викладена в письмовій формі та може бути подана:

– шляхом особистого звернення:

– поштовим відправленням;

– в електронній формі, у тому числі з використанням вебпорталу електронних послуг ПФУ.

Скарга підписується скаржником або його представником власноручно або з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

Якщо скарга в інтересах юридичної особи, ФОП або особи, яка провадить незалежну професійну діяльність, подається її представником, то до скарги додається копія довіреності або іншого документа, що підтверджує повноваження представника.

До скарги додаються документи, що свідчать про неправильність рішення (оригінали яких повертаються скаржнику за його вимогою після перегляду справи, що розглядається за скаргою), або копії таких документів.

Відповідно до розділу ІІІ Порядку № 27-1 скарга подається протягом 30 календарних днів з дня доведення рішення, що оскаржується, до відома страхувальника.

Скарга на рішення органу ПФУ подається до керівника цього органу, посадовою особою якого винесено оскаржуване рішення, та/або до адміністративного суду. Якщо оскаржуване рішення органу ПФУ винесене керівником цього органу, страхувальник має право на оскарження такого рішення в адміністративному порядку до ПФУ та/або до адміністративного суду. Якщо орган ПФУ доводить до відома страхувальника рішення про повне або часткове незадоволення його скарги, такий страхувальник має право звернутися зі скаргою до ПФУ або оскаржити зазначене рішення в судовому порядку. Подання до ПФУ скарг здійснюється через орган ПФУ, рішення якого оскаржується.

Скарга, спрямована до ПФУ, що надійшла до органу ПФУ, який прийняв рішення, що оскаржується, реєструється і невідкладно, а за наявності обґрунтованих причин — не пізніше 5 робочих днів надсилається ним разом з необхідними для її розгляду документами, що засвідчують обставини справи, та матеріалами розгляду скарги до ПФУ.

Відмова в прийнятті одержаної органом ПФУ / ПФУ скарги страхувальника, крім випадків, вказаних у пункті 3 розділу V Порядку № 27-1 (див. нижче), не допускається. Якщо до скарги не додано необхідні для її розгляду документи ПФУ витребовує додатково документи та відомості, що перебувають у володінні органу ПФУ, рішення якого оскаржується.

Скарга, оформлена без дотримання вимог, встановлених розділом II Порядку № 27-1, що не дає можливості розглянути скаргу по суті, залишається без руху. Письмове повідомлення про залишення скарги без руху з відповідними обґрунтуваннями виявлених недоліків з посиланням на порушені вимоги законодавства, спосіб та строк усунення недоліків, який має становити не менше 3 робочих днів від дня отримання повідомлення про залишення скарги без руху, а також способи, порядок та строки оскарження рішення про залишення скарги без руху надсилається особі, яка її подала, протягом 3 робочих днів з дня отримання скарги, а в разі особистого звернення із скаргою — таке повідомлення негайно (за можливості) вручається під розписку особі, яка подала скаргу. Необґрунтоване залишення скарги без руху не допускається.

У разі усунення виявлених недоліків у строк, встановлений у повідомленні, скарга вважається поданою в день її первинного подання. При цьому строк розгляду скарги продовжується на строк залишення її без руху. Не допускається повторне залишення без руху скарги, в якій усунуто виявлені недоліки, зазначені в повідомленні про залишення скарги без руху.

У разі пропущення у зв’язку з хворобою, відрядженням чи з інших поважних причин строку подання скарги страхувальник може звернутися до органу ПФУ / ПФУ з клопотанням про поновлення строку подання скарги.

Згідно з розділом V Порядку № 27-1 орган ПФУ / ПФУ розглядає скаргу у строки та порядку, визначені Законом України «Про адміністративну процедуру» від 17.02.2022 № 2073-IX (статтею 34 цього Закону встановлено, що справа за заявою особи вирішується протягом розумного строку, але не більше 30 календарних днів після надходження заяви, а в разі проведення слухання у справі — не більше 45 календарних днів з дня реєстрації заяви адміністративним органом). Орган ПФУ / ПФУ може прийняти рішення про продовження строків розгляду скарги страхувальника, але не більше ніж на 15 календарних днів, та письмово повідомити про це страхувальника з обґрунтуванням прийнятого рішення не пізніше ніж за 3 робочі дні до завершення граничного строку. Підставою для прийняття такого рішення може бути відсутність доданих до скарги документів (акта перевірки, розрахунків розміру штрафу або пені, рішення, прийнятого за результатами проведених перевірок правильності використання страхувальниками страхових коштів, рішення, прийнятого за результатом розгляду скарги, інших документів, необхідних для розгляду скарги).

Відповідно до пункту 3 розділу V Порядку № 27-1 не підлягає розгляду:

повторна скарга, подана до того самого органу ПФУ / ПФУ тим самим скаржником з того самого питання, за умови, що попередня скарга була вирішена по суті, крім випадку зміни істотних для вирішення справи обставин (умов);

– скарга, в якій порушено питання, яке станом на день подання скарги розглядається судом або щодо якого ухвалено судове рішення про відмову в задоволенні вимог скаржника, крім випадків зміни істотних для вирішення справи обставин (умов);

– скарга, подана з порушенням строку подання без поважних причин, установлених для її подання.

Рішення про відмову у прийнятті скарги до розгляду у вище зазначених випадках приймає посадова особа, визначена відповідно до пункту 1 розділу VI Порядку № 27-1 (див. нижче), про що невідкладно, а за наявності обґрунтованих причин — не пізніше 5 робочих днів з дня її отримання надається скаржнику (його представнику) під розписку або надсилається на адресу скаржника поштою з повідомленням про вручення, або надсилається в електронній формі на адресу електронної пошти, зазначену у скарзі, чи через особистий кабінет вебпорталу електронних послуг ПФУ.

Згідно з пунктом 1 розділу VI Порядку № 27-1 рішення за розглядом скарги страхувальника в органі ПФУ приймає його керівник (якщо оскаржуване рішення винесено посадовою особою цього органу), в ПФУ — уповноважена особа на підставі відповідного розпорядчого акта.

Рішення за розглядом скарги доводиться до відома страхувальника невідкладно, а за наявності обґрунтованих причин — не пізніше 3 робочих днів з дня його прийняття шляхом надсилання на його адресу поштою з повідомленням про вручення або надання йому під розписку. Якщо вмотивоване рішення за скаргою страхувальника або рішення про продовження строків її розгляду не надсилається скаржнику протягом встановленого строку, така скарга вважається повністю задоволеною на користь скаржника з дня, наступного за останнім днем зазначених строків (п. 3 р. VI Порядку № 27-1).

У разі скасування повністю або частково рішення, яке оскаржується, якщо це необхідно здійснити для усунення порушення, в рішенні даються розпорядження органу ПФУ, рішення якого скасовано, про вчинення відповідних дій. У разі скасування раніше прийнятого рішення органу ПФУ про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування, про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів воно вважається відкликаним з дня прийняття рішення про повне або часткове задоволення скарги страхувальника (п.п. 4, 5 р. VI Порядку № 27-1).

Рішення ПФУ, прийняте за розглядом скарги страхувальника, може бути оскаржене до адміністративного суду (п. 6 р. VI Порядку № 27-1).

Відповідно до розділу VІI Порядку № 27-1 процедура оскарження закінчується:

останнім днем строку, передбаченого пунктами 1, 9 розділу III цього Порядку (тобто після закінчення 30 календарних днів з дня доведення рішення, що оскаржується, до відома страхувальника, а в разі подання страхувальником клопотання про поновлення строку подання скарги, строк подання якої пропущено з поважних причин, — після закінчення 10 робочих днів з дня отримання страхувальником повідомлення про поновлення такого строку), для подання скарги про перегляд рішення органу ПФУ в тому разі, коли така скарга не була подана у зазначений строк;

– днем отримання страхувальником рішення органу ПФУ про повне задоволення скарги;

– днем отримання страхувальником рішення ПФУ, що не підлягає подальшому адміністративному оскарженню;

– днем набрання рішенням суду законної сили у справі за позовом страхувальника щодо визнання недійсним рішення органу ПФУ.

Скарги та матеріали, що засвідчують обставини справи, зберігаються протягом 5 років (п. 2 р. VIІ Порядку № 27-1).

Підсумовуючи, можна зробити висновок, що Порядок № 27-1 уніфікує процедуру захисту прав страхувальників і надає їм чіткий алгоритм дій для оскарження рішень ПФУ. Це зменшує ризики фінансових втрат та підвищує прозорість взаємин із ПФУ.


Вам також може бути цікаво

Підприємствам ОПК дозволили приймати на роботу працівників, у яких є порушення правил військового обліку, з випробувальним строком для усунення порушень
Оновлено Перелік професійних захворювань та Інструкцію про встановлення причинного зв’язку смерті з професійним захворюванням
Набрав чинності новий Порядок організації та проведення обов’язкових медичних оглядів працівників певних категорій
Підприємства, що розробляють оборонні інновації без використання бюджетних коштів, отримали право стати критично важливими і бронювати своїх працівників
Держстат оприлюднив індекс інфляції за жовтень 2025 року
Набрав чинності новий Порядок фінансування страхувальників для надання страхових виплат, затверджений Пенсійним фондом України