Держпраці отримала право на проведення позапланових перевірок роботодавців з деяких питань додержання законодавства про працю у період дії воєнного стану
2 жовтня 2025 року введено в дію Закон України «Про внесення зміни до частини першої статті 16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» щодо проведення перевірок з питань вчинення мобінгу (цькування)» від 15.04.2025 № 4352-IX (далі — Закон № 4352).
Цим Законом частину 1 статті 16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX (далі — Закон № 2136) викладено в такій новій редакції:
«1. У період дії воєнного стану центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи можуть здійснювати за заявою працівника або профспілки позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання та фізичними особами, які використовують найману працю, в частині додержання вимог цього Закону, а також з питань виявлення неоформлених трудових відносин, вчинення мобінгу (цькування) та законності припинення трудових договорів.
Позапланові заходи державного нагляду (контролю) з питань вчинення мобінгу (цькування) не можуть здійснюватися одночасно з позаплановими заходами державного нагляду (контролю) з будь-яких інших питань».
Отже, з 2 жовтня 2025 року органи Державної служби України з питань праці (далі — Держпраці) мають право проводити позапланові перевірки роботодавців:
– в частині додержання вимог Закону № 2136;
– з питань виявлення неоформлених трудових відносин;
– з питань вчинення мобінгу (цькування);
– з питань законності припинення трудових договорів.
Позапланові перевірки з питань вчинення мобінгу (цькування) мають здійснюватися окремо від позапланових перевірок з будь-яких інших питань. Підставою для позапланової перевірки роботодавців є заява працівника або профспілки, направлена до Держпраці або її органів.
Як зазначено в пояснювальній записці до Закону № 4352, його прийняття обумовлено тим, що до Держпраці та її органів надходить багато звернень щодо ознак мобінгу. У звʼязку з цим виникла необхідність внести зміни до законодавства та розширити перелік випадків, в яких можна проводити позапланові заходи державного нагляду (контролю) під час дії правового режиму воєнного стану за заявою працівника або профспілки.
На думку Держпраці, після введення в дію Закону № 4352 посадові особи Держпраці мають право проводити заходи державного контролю, зокрема, з питань вчинення мобінгу. Можливість перевірок з боку Держпраці стимулюватиме роботодавців до розробки та впровадження внутрішніх політик з протидії мобінгу, проведення просвітницької роботи та створення атмосфери нетерпимості до будь-яких проявів дискримінації та цькування.
Нагадаємо, що ще з 11.12.2022 Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання та протидії мобінгу (цькуванню)» від 16.11.2022 № 2759-IX Кодекс законів про працю України був доповнений статтею 2-2 «Заборона мобінгу (цькування)», в якій визначено, що таке мобінг (цькування), а також встановлено пряму заборону на вчинення мобінгу (цькування).