Внесено зміни до Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами
05 вересня 2024 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Змін до Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та іншими особами та їх розгляду контролюючими органами» від 30.07.2024 № 375. Цим документом внесено зміни до Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та іншими особами та їх розгляду контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.10.2015 № 916 (далі — Порядок № 916). Зміни обумовлено приведенням норм Порядку № 916 у відповідність до норм Податкового кодексу України, до якого з 16.03.2024 були внесені зміни Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» від 23.02.2024 № 3603-IX, про які ми докладно повідомляли.
Пункт 1 розділу VI «Права особи, яка подала скаргу» Порядку № 916 доповнено новим абзацом дев’ятим, згідно з яким особа, яка подала скаргу на рішення контролюючого органу, має право взаємодіяти з контролюючим органом у режимі відеоконференції з метою надання усних пояснень.
Пункт 2 розділу VI Порядку № 916 викладено у новій редакції, якою встановлено наступне:
«2. У скарзі платник податків має право заявити про своє бажання бути присутнім особисто або через свого представника при розгляді скарги, у тому числі в режимі відеоконференції, а контролюючий орган зобов’язаний повідомити такого платника податків про дату, час та місце/спосіб розгляду скарги не пізніше ніж за 5 календарних днів до дати розгляду такої скарги.
Інформація (повідомлення) про розгляд контролюючим органом матеріалів скарги у режимі відеоконференції надсилається платнику податків в електронному вигляді в електронний кабінет.».
Пункт 5 розділу VIII «Порядок розгляду скарг» Порядку № 916 доповнено новим абзацом дев’ятим, згідно з яким відсутність належним чином повідомлених про дату, час та місце/спосіб розгляду матеріалів скарги осіб, визначених у пункті 5 розділу I цього Порядку (тобто відсутність уповноважених представників Мінфіну, Держпідприємництва, Ради бізнес-омбудсмена, засобів масової інформації), не перешкоджає розгляду матеріалів скарги.
Пункт 3 розділу Х «Особливості розгляду скарг осіб-нерезидентів» та пункт 4 розділу XI «Особливості розгляду скарг осіб-нерезидентів, які є власниками рахунків відповідно до статті 39-3 розділу I Податкового кодексу України, на податкові повідомлення про порушення вимог Загального стандарту звітності CRS» Порядку № 916 після абзацу першого доповнено новими абзацами другим – четвертим, якими встановлено таке.
У скарзі особа-нерезидент (в тому числі зареєстрована як платник податку на додану вартість) має право заявити про своє бажання бути присутньою при розгляді скарги, у тому числі в режимі відеоконференції, а контролюючий орган зобов’язаний повідомити таку особу-нерезидента про дату, час та місце/спосіб розгляду скарги не пізніше ніж за 10 календарних днів до дати розгляду такої скарги шляхом надіслання відповідного документа в електронній формі через спеціальне портальне рішення для користувачів нерезидентів, які надають електронні послуги, та на електронну адресу (адреси) особи-нерезидента.
У разі необхідності особа-нерезидент забезпечує присутність під час розгляду матеріалів скарги (у тому числі в режимі відеоконференції) перекладача.
Відсутність особи-нерезидента, повідомленої в передбаченому цим пунктом порядку про дату, час та місце / спосіб розгляду скарги, не є перешкодою для розгляду скарги.