Індикатор надійності

Підказка: Пароль повинен мати щонайменше 12 символів. Щоб зробити його сильнішим, використовуйте великі та маленькі букви, цифри, та спеціальні символи.

Введіть ваше ім'я користувача або email адресу. Ви отримаєте email повідомлення з інструкціями по скиданню паролю.

Скасовано Господарський кодекс України, який передбачав наявність штатного розпису та визначав посадових осіб підприємства

28 серпня 2025 року введено в дію Закон України «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» від 09.01.2025 № 4196-IX (далі — Закон № 4196).

Частиною 3 статті 17 Закону № 4196 скасовано Господарський кодекс України (далі — ГКУ) та одночасно частиною 6 статті 17 Закону № 4196 внесено зміни та доповнення до 47 законодавчих актів, зокрема, Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ), Закону України «Про акціонерні товариства».

Головну новацію містить частина 1 статті 13 Закону № 4196, якою встановлено, що створення юридичних осіб в організаційно-правових формах державного підприємства (державного комерційного підприємства, державного некомерційного підприємства, казенного підприємства), комунального підприємства (комунального комерційного підприємства, комунального некомерційного підприємства), спільного комунального підприємства, приватного підприємства, іноземного підприємства, дочірнього підприємства, підприємства об’єднання громадян (релігійної організації, профспілки), підприємства споживчої кооперації забороняється.

Протягом 6 місяців з дня введення в дію Закону № 4196 (тобто до 28 лютого 2026 року) учасники (засновники) підприємства, уповноважений суб’єкт управління об’єктами державної власності приймають рішення про припинення підприємства (крім державних некомерційних підприємств), єдиним учасником (засновником) якого є держава, крім підприємств, щодо яких відкрито провадження у справі про банкрутство (ч. 1 ст. 14 Закону № 4196).

Отже, як організаційно-правової форми тепер підприємств не буде, а будуть тільки товариства.

Що стосується нововведень для роботодавців, то, нагадаємо, що частина 3 статті 64 ГКУ містила такий текст:

«3. Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.».

Отже, зі скасуванням ГКУ (з 28.08.2025) жоден законодавчий акт не містить норми про обов’язковість ведення штатного розпису підприємством. Але є низка підзаконних нормативно-правових актів, положеннями яких передбачена наявність штатного розпису на підприємстві. Про них повідомило Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України в листі від 19.08.2025 № 4701-05/55169-09 (див. журнал «Все про працю і зарплату» № 8/2025, стор. 125). На підставі положень таких нормативно-правових актів Мінекономіки у вказаному листі зробило висновок, що затвердження (ведення) штатного розпису на підприємстві є обов’язковим (незважаючи на скасування ГКУ). І хоча вказаний лист Мінекономіки не є нормативно-правовим актом, а має лише роз’яснювально-інформаційний характер, рекомендуємо роботодавцям не відмовлятися від ведення штатного розпису, оскільки це дуже важливий локальний документ. Зокрема, він визначає організаційну структуру підприємства, встановлює кількість штатних одиниць (посад), в ньому наводяться назви всіх посад, на які приймаються працівники та які зазначаються при складанні наказів з кадрової роботи, за потреби може містити посадові оклади (тарифні ставки тощо) та інші виплати за штатними посадами (докладно про зміст штатного розпису йдеться у статті «Штатний розпис: зміст, складання, внесення змін» журналу «Все про працю і зарплату» № 1/2025, стор. 86).

Також ГКУ містив статтю 65 «Управління підприємством», в частинах 1–6 якої було визначено, хто має повноваження щодо управління підприємством, хто належить до посадових осіб підприємства, а також порядок найму на роботу та звільнення керівника підприємства.

Після скасування ГКУ вищезазначені питання регулюються нормами ЦКУ та законами, що регламентують діяльність відповідних товариств.

Так, Законом № 4196 ЦКУ доповнено новою статтею 99-1 «Посадові особи товариства», якою встановлено наступне:

«Стаття 991. Посадові особи товариства

1. Керівник (одноосібний виконавчий орган), голова та члени колегіального виконавчого органу, голова та члени наглядової ради або ради директорів, ліквідатор, голова та члени комісії зприпинення (комісії зреорганізації, ліквідаційної комісії), головний бухгалтер, корпоративний секретар, а також голова та члени іншого органу товариства (крім консультативного), якщо утворення такого органу передбачено законом або установчими документами товариства, є посадовими особами такого товариства. Установчими документами товариства посадовими особами товариства можуть бути визнані й інші особи.

2. Посадові особи товариства мають обов’язки перед товариством, передбачені законом, зокрема щодо належного, добросовісного та ефективного управління товариством (фідуціарні обов’язки).

3. Посадові особи товариства зобов’язані діяти:

1) в інтересах товариства;

2) добросовісно та розумно;

3) у такий спосіб, який, на їхнє добросовісне переконання, сприятиме досягненню мети діяльності товариства;

4) у межах повноважень, наданих їм установчими документами товариства та законодавством.

4. Посадові особи відповідають за збитки, завдані ними товариству. Відшкодування збитків, завданих посадовою особою товариству її діями (бездіяльністю), здійснюється уразі, якщо такі збитки були завдані:

1) діями, вчиненими посадовою особою з перевищенням або зловживанням службовими повноваженнями;

2) діями посадової особи, вчиненими з порушенням порядку їх попереднього погодження або іншої процедури прийняття рішень щодо вчинення подібних дій, встановленої установчими документами товариства;

3) діями посадової особи, вчиненими з дотриманням порядку їх попереднього погодження або іншої процедури прийняття рішень щодо вчинення відповідних дій, встановленої установчими документами товариства, якщо для отримання такого погодження та/або дотримання процедури прийняття рішень посадова особа товариства подала недостовірну інформацію;

4) бездіяльністю посадової особи у випадку, якщо вона була зобов’язана вчинити певні дії відповідно до покладених на неї обов’язків;

5) іншими винними діями посадової особи».

Докладно про те, положеннями яких нормативно-правових актів потрібно керуватися після скасування ГКУ, йдеться у роз’ясненні Міністерства юстиції України від 22.08.2025.


Вам також може бути цікаво

Внесено зміни до Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон, які стосуються дистанційних та надомних працівників
Внесено зміни до Порядку бронювання військовозобов’язаних та критеріїв визначення підприємств критично важливими
Держстат оприлюднив індекс інфляції за липень 2025 року
Воєнний стан і мобілізацію продовжено ще на 90 днів до 5 листопада 2025 року
Внесено зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів
Внесено зміни до Порядку обчислення середньої заробітної плати для розрахунку страхових виплат