ЗАТВЕРДЖЕНО ФОРМУ ЗВІТУ ПРО НАРАХУВАННЯ, ОБЧИСЛЕННЯ ТА СПЛАТУ ВНЕСКУ НА ПІДТРИМКУ ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ
Цим документом (далі — Наказ № 453), який набрав чинності 25.09.2026, затверджено форму Звіту про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю (далі — Звіт).
Пунктом 2 Наказу № 453 установлено, що Звіти за звітні періоди 2026 року, граничні строки подання яких настали до набрання чинності цим Наказом, подаються протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу, в якому цей наказ набрав чинності.
Отже, оскільки Наказ № 453 набрав чинності у ІІІ кварталі 2026 року, то Звіти за звітні періоди — І, ІІ та ІІІ квартали 2026 року подаються протягом 40 календарних днів після закінчення ІІІ кварталу, а саме в період з 1 жовтня по 9 листопада 2026 року. Суму внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю за звітний період (далі — внесок) за І, ІІ та ІІІ квартали 2026 року необхідно сплатити не пізніше 19 листопада 2026 року.
Що стосується механізму заповнення Звіту, на підставі якого визначається, чи виконав роботодавець норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (далі — норматив), а якщо не виконав — обчислюється розмір внеску, то, на жаль, Мінфін не розробив і не затвердив Порядок (Інструкцію із) заповнення Звіту, тому потрібно керуватися низкою приміток до рядків таблиці Звіту, а також положеннями статті 18-2 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.91 № 875-XІІ (далі — Закон № 875) та нормативно-правових актів, прийнятих на виконання положень статті 18-2 Закону № 875.
Звіт є таблицею, яка включає заголовну та основну частини, а під таблицею розміщено поля для підписів та даних підписантів Звіту, якими є керівник (уповноважена особа)/фізична особа та головний бухгалтер (особа, відповідальна за ведення бухгалтерського обліку).
У заголовній частині Звіту вказуються:
– в рядку 01 — тип Звіту (Звітний, Звітний новий, Уточнюючий);
– в рядку 02 — звітний період (зазначаються номер кварталу, рік, номер Звіту — в хронологічному порядку в межах кварталу незалежно від типу Звіту);
– в рядку 03 — найменування (ПІБ) роботодавця/платника внеску;
– в рядку 04 — податковий номер (серія за наявності та номер паспорта) роботодавця/платника внеску;
– в рядку 05 — податковий номер ліквідованого платника внеску;
– в рядку 06 — податкова адреса, поштовий індекс, номер телефону, адреса електронної пошти роботодавця/платника внеску;
– в рядку 07 — найменування податкового органу, до якого подається Звіт;
– в рядку 08 — код основного виду економічної діяльності/NACE (зазначається код згідно з КВЕД ДК 009:2010 або з 01.01.2027 код статистичної класифікації виду економічної діяльності Європейського Співтовариства згідно з класифікацією NACE 2.1-UA);
– в рядку 09 — категорія платника внеску. Цей рядок має три підрядки, в яких платники внеску мають проставити позначку навпроти відповідної категорії: рядок 091 — платник внеску, в якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (далі — СКШП) за квартал — від 8 до 25 працівників; рядок 092 — платник внеску, в якого СКШП за квартал — більше 25 працівників; рядок 093 — підприємство, установа, організація, основним видом діяльності якої є реабілітація осіб з інвалідністю, навчання таких осіб або догляд за ними.
Під заголовною розміщена основна частина Звіту, яка включає три розділи.
Розділ І «Розрахунок нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» Звіту призначений для розрахунку нормативу. Показники щодо кількості працівників зазначаються у цілих одиницях. У цьому розділі відображаються:
– в рядку 1 — СКШП за звітний період. Цей показник обчислюється згідно з нормами Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286 (далі — Інструкція № 286), статті 18-2 Закону № 875 та пункту 9 Порядку обчислення середньомісячної заробітної плати (винагороди) для розрахунку внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.02.2026 № 268 (далі — Порядок № 268). При цьому до СКШП не включаються штатні одиниці (працівники), що належать до робіт, професій з важкими, шкідливими чи небезпечними умовами праці, перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01.04.2026 № 490;
– в рядку 2 — кількість зовнішніх сумісників в еквіваленті повної зайнятості — розраховується згідно з нормами підпунктів 2.6.1 та 3.2.2 Інструкції № 286 (зовнішні сумісники не включаються до СКШП) та пункту 9 Порядку № 268 (кількість зовнішніх сумісників в еквіваленті повної зайнятості за календарний квартал враховується пропорційно оплаченому часу та визначається шляхом ділення загальної кількості людино-годин робочого часу (відпрацьованого та невідпрацьованого), за який була нарахована заробітна плата зовнішнім сумісникам, на табельний фонд робочого часу, визначений з урахуванням тривалості робочого тижня, встановленої роботодавцем згідно із законодавством або колективним договором. Під час обчислення кількості зовнішніх сумісників в еквіваленті повної зайнятості не враховується час, відпрацьований ними понаднормово);
– в рядку 3 — норматив, розрахований роботодавцем/платником внеску (якщо СКШП становить від 8 до 25 осіб, то зазначається 1, а якщо СКШП становить більше 25 осіб, то число розраховується залежно від встановленого для нормативу відсотка СКШП);
– в рядку 4 — СКШП осіб з інвалідністю за звітний період — обчислюється з урахуванням вимог щодо розміру оплати праці осіб з інвалідністю, визначених у статті 18-2 Закону № 875 (розмір оплати праці кожної з осіб з інвалідністю має перевищувати розмір мінімальної заробітної плати у розрахунку за повністю відпрацьований календарний місяць);
– в рядку 4.1 — СКШП осіб з інвалідністю І групи незалежно від причин її встановлення та/або осіб з інвалідністю ІІ групи з порушенням зору або психичними розладами (цей показник відображається з метою зарахування однієї такої особи з інвалідністю у розрахунку нормативу за двох штатних працівників згідно з Порядком та Переліком хвороб, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 01.04.2026 № 490);
– в рядку 5 — різниця між нормативом і СКШП осіб з інвалідністю за звітний період, яка розраховується за формулою:
(рядок 3 розділу I – (рядок 4 розділу I – рядок 4.1 розділу I) – рядок 4.1 х 2).
Розділ ІІ «Обчислення та нарахування внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю за звітний період» Звіту призначений для розрахунку суми внеску. Показники цього розділу зазначаються у гривнях з копійками.
У цьому розділі відображаються:
– в рядку 1 — нарахована заробітна плата (винагорода) за звітний період. Вона визначається з урахуванням вимог пунктів 7 і 8 Порядку № 268;
– в рядку 2 — середньомісячна заробітна плата (винагорода) у звітному періоді, розрахована на одного працівника;
– в рядку 3 — сума нарахованого внеску за звітний період, який підлягає сплаті. У примітці до цього рядка зазначено, що внесок розраховується за формулою:
S = 40 % х рядок 2 розділу II х N х рядок 5 розділу I,
де: S — сума внеску;
N — кількість місяців у кварталі.
На період дії воєнного стану в Україні та до останнього числа останнього місяця кварталу, в якому воєнний стан буде припинено чи скасовано, розрахунок внеску здійснюється за формулою:
S = (40% х рядок 2 розділу II х N х рядок 5 розділу I) х 50%
Вищевикладене узгоджується з нормами статті 18-2 Закону № 875 та Порядку № 268.
Нагадаємо, що згідно з пунктом 6 Порядку № 268 середньомісячна заробітна плата (винагорода) у звітному періоді, розрахована на одного працівника, (показник ЗПсер) визначається за такою формулою:
ЗПсер = ЗПкварт : Ксер : П,
де ЗПсер — середньомісячна заробітна плата (винагорода) на одного працівника за відповідний календарний квартал;
ЗПкварт — нарахована заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) за календарний квартал;
Ксер — середня кількість працівників, які працюють на умовах трудового договору (контракту), договору про стажування, контракту про проходження служби або на інших умовах, передбачених законодавством, крім цивільно-правових договорів, та яким нараховано заробітну плату (дохід, грошове забезпечення) за відповідний календарний квартал;
П — кількість місяців у календарному кварталі, за які здійснено нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення).
Відповідно до статті 18-2 Закону № 875 розмір внеску обраховується шляхом визначення результату добутку таких показників:
– 40% середньомісячної заробітної плати (винагороди) у відповідному календарному кварталі, розрахованої на одного працівника (ЗПсер);
– кількість місяців у кварталі (П);
– різниця між встановленим нормативом (далі — Н) і СКШП осіб з інвалідністю (далі — СКШПінв) за квартал, які працевлаштовані роботодавцем з урахуванням вимог, визначених статтею 18-2 Закону № 875 щодо розміру оплати праці.
На період дії воєнного стану та до останнього числа останнього місяця кварталу, в якому воєнний стан буде припинено чи скасовано, розмір внеску встановлено на рівні 50% розміру внеску, визначеного статтею 18-2 Закону № 875 (п. 3 р. ІІ Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю» від 15.01.2025 № 4219-IX).
Таким чином, формула для розрахунку внеску під час дії воєнного стану така:
В = 40% х ЗПсер х П х (Н – СКШПінв) х 50%
Розділ ІІІ «Визначення внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю у зв’язку з виправленням помилок за попередні звітні періоди» Звіту заповнюють винятково при поданні Звіту з типом «Уточнюючий». У п’яти рядках цього розділу Звіту відображаються відповідно сума внеску (неправильна), яка була раніше сплачена за попередній звітний період відповідно до вже поданого Звіту, правильна (уточнена) сума внеску за попередній звітний період, збільшена сума внеску, зменшена сума внеску, сума пені, яку нарахував платник внеску самостійно відповідно до статті 20-1 Закону № 875, що підлягає сплаті (на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1% суми недоплати за кожний день прострочення платежу).
Звіт можна подати двома способами:
– в електронній формі — засобами електронного зв’язку. Для цього використовується форма J0500701 для юридичних осіб та F0500701 для фізичних осіб;
– на папері — особисто або поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення до податкового органу за місцем обліку. При надсиланні поштою відправлення потрібно здійснити не пізніше ніж за 5 днів до завершення граничного строку подання.
Що стосується питання, чи повинні Звіт подавати роботодавці, в яких СКШП становить менше 8 осіб у звітному кварталі, то, на думку ДПСУ (див. роз’яснення в підкатегорії 135.05 ЗІР на стор. 103 цього номера та роз’яснення від 25.09.2026), Звіт подають усі роботодавці — як платники, так і не платники внеску, оскільки цього вимагає частина шістнадцята статті 18-2 Закону № 875:
«Роботодавці / платники внеску зобов’язані:
<…>
подавати звітність про нарахування, обчислення та сплату внеску в розмірах, визначених відповідно до цього Закону, до територіального органу Пенсійного фонду України за основним місцем обліку платника внеску у строки та в порядку, встановлені цим Законом.».
Таким чином, ДПСУ як тимчасовий адміністратор внеску хоче отримувати інформацію від усіх роботодавців стосовно показників, які впливають на виконання нормативу та сплату внеску. Можливо, з передачею адміністрування внеску до Пенсійного фонду України ситуація зміниться.
Для роботодавців, які подають Звіт без нарахування внеску, окремі рядки Звіту не заповнюються: у разі подання в електронній формі вони залишаються порожніми, а в паперовій формі — в них проставляються прочерки.
З 1 ВЕРЕСНЯ 2026 РОКУ ЗБІЛЬШЕНО РОЗМІРИ ПОСАДОВИХ ОКЛАДІВ ТА ЗАПРОВАДЖЕНО НОВИЙ МЕХАНІЗМ ОПЛАТИ ПРАЦІ ПЕДАГОГІЧНИХ І НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Цим нормативним документом (далі — Постанова № 1078), який набрав чинності та застосовується з 01.09.2026 (крім окремих норм, які застосовуються з 01.01.2027), підвищено оплату праці педагогічних і науково-педагогічних працівників, а саме затверджено:
– схему посадових окладів (ставок заробітної плати) педагогічних працівників (у коефіцієнтах);
– ставки погодинної оплати праці за проведення навчальних занять.
Завдяки затвердженню вищезазначених нових схем посадових окладів (ставок заробітної плати) посадові оклади (ставки заробітної плати) педагогічних та науково-педагогічних працівників з урахуванням коефіцієнтів з 01.09.2026 зросли на 20%.
Пунктом 2 Постанови № 1078 установлено, що:
1) схема посадових окладів (ставок заробітної плати) педагогічних працівників (у коефіцієнтах) поширюється на педагогічних працівників закладів загальної середньої, професійної, фахової передвищої (у тому числі у структурі закладів вищої освіти), дошкільної, позашкільної освіти усіх типів незалежно від підпорядкування (у тому числі спеціалізованої освіти), міжшкільних ресурсних центрів (міжшкільних навчально-виробничих комбінатів), закладів післядипломної освіти, методичних установ, центрів соціально-психологічної реабілітації дітей, закладів освіти для осіб, які потребують соціальної допомоги та реабілітації, закладів освіти при установах виконання покарань, приймальників-розподільників для дітей, центрів комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю, закладів охорони здоров’я, соціального захисту, культури та інших закладів, установ, в яких передбачені посади педагогічних працівників;
схема посадових окладів (ставок заробітної плати) науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів вищої освіти (у коефіцієнтах) у частині визначення розмірів посадових окладів науково-педагогічних працівників поширюється на заклади післядипломної освіти та інші заклади освіти, в яких передбачені посади науково-педагогічних працівників;
2) посадові оклади заступників керівників закладів та установ освіти, заступників керівників структурних підрозділів таких закладів та установ, посади яких віднесені до посад педагогічних і науково-педагогічних працівників, встановлюються на 5–10%, заступників керівників закладів та установ освіти, заступників керівників структурних підрозділів таких закладів та установ, посади яких не віднесені до посад педагогічних і науково-педагогічних працівників, керівників самостійних планово-фінансових (планових) відділів, керівників бухгалтерської служби – головних бухгалтерів (головних бухгалтерів) — на 20–30%, помічників керівників закладів та установ освіти — на 30–40% нижче посадового окладу відповідного керівника, що визначений за схемами посадових окладів (ставок заробітної плати), затверджених цією Постановою;
3) схеми посадових окладів (ставок заробітної плати), затверджені цією Постановою, у закладах загальної середньої (у тому числі спеціалізованої), професійної, фахової передвищої, вищої освіти, що фінансуються з державного бюджету, в інклюзивно-ресурсних центрах і в інших закладах та установах освіти, що фінансуються з державного бюджету, застосовуються з 01.09.2026.
З 01.09.2026 під час встановлення посадових окладів (ставок заробітної плати) педагогічним і науково-педагогічним працівникам у цих закладах та установах освіти за зазначеними схемами та під час розрахунку їх заробітної плати не застосовуються постанови Кабінету Міністрів України «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 № 1298 (далі — Постанова № 1298) і «Деякі питання оплати праці педагогічних і науково-педагогічних працівників» від 26.12.2025 № 1749 (далі — Постанова № 1749);
4) ставки погодинної оплати праці за проведення навчальних занять, затверджені цією постановою, застосовуються з 01.01.2027.
До 01.01.2027 під час визначення розмірів погодинної оплати праці педагогічних і науково-педагогічних працівників за проведення навчальних занять у закладах та установах освіти застосовуються ставки погодинної оплати праці працівників усіх галузей економіки за проведення навчальних занять, зазначені у додатку 5 до Постанови № 1298.
Таким чином, з 01.09.2026 при визначенні розмірів посадових окладів (ставок заробітної плати) науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів освіти застосовуються схеми посадових окладів (ставок заробітної плати), затверджені Постановою № 1078, і не застосовується Єдина тарифна сітка, затверджена Постановою № 1298. Ставки погодинної оплати праці за проведення навчальних занять, затверджені Постановою № 1078, будуть застосовуватися з 01.01.2027. Але все це (нові схеми посадових окладів та ставки погодинної оплати) запроваджені лише для закладів освіти, які фінансуються з державного бюджету.
Пунктом 3 Постанови № 1078 рекомендовано обласним, Київській міській державним адміністраціям (військовим адміністраціям) та органам місцевого самоврядування у закладах професійної, фахової передвищої, дошкільної, позашкільної освіти та інших закладах та установах, які утримуються з відповідного місцевого бюджету, застосовувати з 01.09.2026 схеми посадових окладів (ставок заробітної плати), затверджені Постановою № 1078, та умови, встановлені в підпункті 3 пункту 2 Постанови № 1078 (див. вище). До застосування схем посадових окладів (ставок заробітної плати), затверджених Постановою № 1078, під час визначення розмірів посадових окладів (ставок заробітної плати) педагогічним і науково-педагогічним працівникам у зазначених закладах та установах, а також під час розрахунку їх заробітної плати застосовується Постанова № 1298 (тобто Єдина тарифна сітка) і встановлюється підвищення посадових окладів (ставок заробітної плати) згідно з Постановою № 1749.
Пунктом 4 Постанови № 1078 надано право керівникам закладів вищої освіти, що мають статус національних, у межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисі відповідного закладу освіти, встановлювати підвищення посадових окладів (ставок заробітної плати) педагогічних і науково-педагогічних працівників до 100%. У разі коли для педагогічних і науково-педагогічних працівників окремих закладів вищої освіти, що мають статус національних, передбачені підвищення посадових окладів (ставок заробітної плати) іншими нормативно-правовими актами, посадові оклади (ставки заробітної плати) зазначених працівників також підвищуються до 100%.
У пункті 5 Постанови № 1078 наведено види надбавок і доплат, які можуть виплачуватися педагогічним і науково-педагогічним працівникам та іншим працівникам, посадові оклади яких визначені цією Постановою. Ці надбавки і доплати, а також граничні їхні розміри такі ж як і в Постанові № 1298.
Згідно з пунктом 6 Постанови № 1078 підвищення посадових окладів (ставок заробітної плати) утворюють нові розміри посадових окладів (ставок заробітної плати). Надбавки і доплати встановлюються працівникам у відсотках від підвищеного (утвореного з урахуванням підвищень) посадового окладу (ставки заробітної плати). Працівникам, яким передбачено підвищення посадових окладів (ставок заробітної плати) за кількома підставами, абсолютний розмір кожного підвищення визначається виходячи з розміру посадового окладу (ставки заробітної плати) без урахування іншого підвищення.
Пунктом 7 Постанови № 1078 надано право керівникам місцевих державних адміністрацій (військових адміністрацій), органів місцевого самоврядування, при яких створені централізовані бухгалтерії, керівникам закладів та установ освіти в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах:
– установлювати працівникам цих закладів та установ освіти конкретні розміри посадових окладів (ставок заробітної плати) та доплат і надбавок до них;
– надавати працівникам матеріальну допомогу, у тому числі на оздоровлення, у сумі не більш як один посадовий оклад на рік, крім матеріальної допомоги на поховання;
– затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи у межах коштів на оплату праці.
Преміювання керівників закладів та установ освіти, встановлення їм надбавок та доплат до посадових окладів, надання матеріальної допомоги здійснюється за рішенням органу вищого рівня у межах наявних коштів на оплату праці.
Засновники державних і комунальних закладів дошкільної, позашкільної освіти мають право встановлювати посадові оклади, доплати, надбавки та грошові винагороди у розмірі, що перевищує розмір, визначений Кабінетом Міністрів України, а також мають право встановлювати для працівників додаткові винагороди та допомоги, крім передбачених Законами України «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту» та іншими нормативно-правовими актами у сфері освіти (п. 8 Постанови № 1078).
Пунктом 9 Постанови № 1078 установлено, що у разі зменшення у зв’язку з набранням чинності цією Постановою розмірів заробітної плати (без урахування премій) педагогічних і науково-педагогічних працівників таким працівникам виплачується різниця між діючим та новим розміром заробітної плати (без урахування премій).
Стосовно норм Постанови № 1078 Міністерство освіти і науки України надало роз’яснення «Новий механізм оплати праці освітян: відповіді на найпоширеніші запитання» від 15.09.2026 (див. стор. 99 цього номера) та видало лист «Про нові умови оплати праці педагогічних і науково-педагогічних працівників з 1 вересня 2026 року» від 14.08.2026 № 1/19583-26.
ЗАТВЕРДЖЕНО ПОРЯДОК ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
Цим документом, який набрав чинності 01.09.2026, затверджено Порядок практичної підготовки здобувачів професійної освіти (далі — Порядок № 1071). Одночасно скасовано постанову Кабінету Міністрів України від 07.06.99 № 992, якою затверджено Порядок надання робочих місць для проходження учнями, слухачами закладів професійної (професійно-технічної) освіти виробничого навчання та виробничої практики.
Отже, тепер виробнича практика на підприємствах здобувачів професійної освіти регламентується Порядком № 1071, який фактично реалізує норми частин шостої та сьомої статті 21 Кодексу законів про працю України, якими з 12.09.2025 запроваджено студентський трудовий договір — особливий вид трудового договору, що укладається здобувачем освіти та підприємством, установою, організацією, який передбачає поєднання в межах освітньої програми здобуття освіти на робочому місці, зокрема за дуальною формою навчання, з виконанням трудових функцій. Строк дії студентського трудового договору не може перевищувати строк навчання.
Порядок № 1071 визначає механізм організації практичної підготовки здобувачів професійної освіти, що здійснюється на базах юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми та/або фізичними особами – підприємцями, які забезпечують проходження такої підготовки (далі — суб’єкт господарювання, СГ), і є обов’язковою та невід’ємною формою організації освітнього процесу в закладах професійної освіти (далі — ЗПО).
Відповідно до Порядку № 1071 практична підготовка спрямована на формування та/або вдосконалення у здобувачів професійної освіти професійних компетентностей за обраною (обраними) ними професійною кваліфікацією (професійними кваліфікаціями) відповідно до освітньої програми. Практична підготовка здійснюється у формі виробничого навчання, виробничої практики, інших формах, передбачених законодавством.
Практична підготовка спрямована на формування та/або вдосконалення у здобувачів професійної освіти професійних компетентностей за обраною (обраними) ними професійною кваліфікацією (професійними кваліфікаціями) відповідно до освітньої програми. Практична підготовка здійснюється у формі виробничого навчання, виробничої практики, інших формах, передбачених законодавством.
Виробниче навчання проводиться з метою формування у здобувачів професійної освіти професійних компетентностей за обраною (обраними) професійною кваліфікацією (професійними кваліфікаціями) відповідно до освітньої програми, оволодіння сучасною технікою, механізмами, інструментами, технологіями, здобуття необхідних практичних навичок самостійного та якісного виконання робіт.
Виробнича практика проводиться з метою вдосконалення набутих професійних компетентностей за обраною (обраними) професійною кваліфікацією (професійними кваліфікаціями), опанування прогресивних форм організації праці, забезпечення соціальної, психологічної та професійної адаптації на робочому місці.
Практична підготовка здобувачів професійної освіти організовується відповідно до договору про проходження практичної підготовки, укладеного між закладом професійної освіти і СГ (далі — договір) на основі примірного договору про проходження практичної підготовки здобувачами професійної освіти, що затверджується МОН. Строк дії договору не може перевищувати 5 років.
Здобувачі професійної освіти за погодженням із закладом професійної освіти можуть пропонувати СГ як місце проходження практичної підготовки. У такому разі практична підготовка організовується за умови укладення договору. У разі коли під час проходження практичної підготовки здобувач професійної освіти виконуватиме у СГ трудові функції, із таким здобувачем укладається студентський трудовий договір.
Практична підготовка може здійснюватися на безоплатній основі або із виплатою винагороди здобувачу професійної освіти.
Практична підготовка у формі виробничого навчання може здійснюватися на безоплатній основі. Під час виробничого навчання СГ може виплачувати здобувачу професійної освіти винагороду або надавати іншу матеріальну підтримку відповідно до законодавства та/або договору.
Практична підготовка у формі виробничої практики, яка передбачає виконання робіт або надання послуг у межах трудової функції працівника СГ, здійснюється за винагороду, яка виплачується на рахунок здобувача професійної освіти на підставі студентського трудового договору.
Під час практичної підготовки забороняється використовувати працю здобувачів професійної освіти для цілей, не передбачених освітньою програмою та договором.
Здобувачі професійної освіти проходять практичну підготовку в СГ у складі навчальних груп або індивідуально.
Практична підготовка здобувачів професійної освіти здійснюється на базах СГ, технічне оснащення, рівень організації праці та застосовувані технології яких дають змогу забезпечувати виконання освітньої програми за відповідною професійною кваліфікацією (професійними кваліфікаціями).
Практична підготовка здобувачів професійної освіти здійснюється під керівництвом педагогічних працівників, керівників практичної підготовки та наставників, які визначаються із числа працівників СГ.
Перед початком практичної підготовки керівник СГ видає наказ про закріплення здобувачів професійної освіти за робочими місцями, призначає наставників і забезпечує безпечні умови праці відповідно до законодавства.
СГ перед початком практичної підготовки укладає студентський трудовий договір із здобувачем професійної освіти в разі, коли під час проходження практичної підготовки здобувач професійної освіти виконуватиме трудові функції у СГ, і протягом 7 календарних днів з моменту допуску здобувача професійної освіти до роботи передає один примірник студентського трудового договору до ЗПО.
На здобувачів професійної освіти відповідно до законодавства про оплату та охорону праці поширюються права та обов’язки щодо оплати праці, виконання законодавства про працю, у тому числі про охорону праці, безпеку життєдіяльності та виробничу санітарію, а також інших локальних актів СГ.
Документ — на стор. 94 цього номера.