Роз’яснення ДПСУ «Щодо обов’язку подавати звіт про працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо кількість працівників менше 8 осіб або норматив виконано і внесок не нараховується»
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РОЗ’ЯСНЕННЯ
(підкатегорія 135.05 Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу)
Щодо обов’язку подавати звіт про працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо кількість працівників менше 8 осіб або норматив виконано і внесок не нараховується
Питання:
Чи виникає обов’язок подання звіту про нарахування, обчислення і сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю у разі якщо середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу менше 8 осіб або перевищує 8 осіб, але норматив працевлаштування осіб з інвалідністю виконано і внесок не нараховується?
Відповідь:
Коротка:
Так, звітність про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю подається як роботодавцями, так і платниками внеску.
Повна:
З 01 січня 2026 року введено в дію Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю» від 15 січня 2025 року № 4219-IХ (далі — Закон № 4219), яким внесено зміни до процедури працевлаштування осіб з інвалідністю, зокрема, до Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21 березня 1991 року № 875-XІІ (далі — Закон № 875).
Для цілей Закону № 875 роботодавцем вважається юридична особа незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, фізична особа – підприємець, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту), контракту на проходження службу або на інших умовах, передбачених законодавством, крім цивільно-правових договорів, та несуть відповідальність за підприємство та/або установу (ст. 1 Закону № 875).
Відповідно до ст. 18-2 Закону № 875 платниками внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю (далі — внесок) є роботодавці (юридична особа незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, фізична особа – підприємець, які використовують працю фізичних осіб), у яких середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу у календарному кварталі становить вісім і більше працівників та які в цьому кварталі не виконали обов’язок щодо нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Водночас відповідно до пп. 1 п. 2 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 4219 стаття 18-2 Закону № 875 застосовується з урахуванням таких особливостей.
Роботодавці / платники внеску зобов’язані:
– своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати внесок до територіального органу податкового органу за основним місцем обліку платника внеску;
– подавати звітність про нарахування, обчислення та сплату внеску в розмірах, визначених відповідно до Закону № 875, до податкового органу за основним місцем обліку платника внеску у строки та в порядку, встановлені Законом № 875. Форма, за якою подається звітність про нарахування, обчислення та сплату внеску, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Платники внеску складають звіти про нарахування, обчислення та сплату внеску за формою, встановленою у порядку, передбаченому в ст. 46 Податкового кодексу України, подають їх протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу, до податкових органів та сплачують внесок протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання звіту.
Суми внеску обчислюються роботодавцями за звітний квартал.
Базовий звітний період дорівнює календарному кварталу.
Враховуючи викладене, звітність про нарахування, обчислення та сплату внеску подається як роботодавцями, так і платниками внеску.