Індикатор надійності

Підказка: Пароль повинен мати щонайменше 12 символів. Щоб зробити його сильнішим, використовуйте великі та маленькі букви, цифри, та спеціальні символи.

Внесено зміни до Порядків, які регулюють питання бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час

22 липня 2023 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76» від 11.07.2023 № 743 (далі — Постанова № 743). Цим документом внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 27.01.2023 № 76 (далі — Постанова № 76), якими розширено перелік сфер, працівники яких можуть бути заброньовані, та встановлено чіткі терміни розгляду звернень підприємств щодо визначення їх критично важливими.

Нагадаємо, що Постановою № 76 затверджено:

Порядок бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану (далі — Порядок бронювання);

Порядок та критерії визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі — Порядок № 76).

Про норми вищезазначених документів ми докладно повідомляли у статті «Бронювання працівників під час воєнного стану» журналу «Все про працю і зарплату» № 2/2023, стор. 80, та в новині «Уряд вніс зміни до Порядку бронювання військовозобов’язаних, а міністерства затвердили критерії, за якими визначатимуть підприємства, що мають важливе значення для галузі національної економіки».

Постановою № 743 у Порядку № 76 підпункт 1 пункту 2 викладено в такій новій редакції:

«1) загальна сума сплачених податків, зборів, платежів до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, та сума сплаченого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом звітного податкового року перевищує еквівалент 1,5 млн. євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою контролюючого органу, в якому на обліку перебуває підприємство».

Таким чином, тепер для підприємства, яке претендує на статус критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період з метою отримання права на бронювання працівників, до еквіваленту 1,5 млн. євро включається не тільки загальна сума сплачених податків, зборів, платежів (крім митних платежів) до державного і місцевих бюджетів, а й сума сплаченого єдиного соціального внеску протягом звітного податкового року. Тобто суми ЄСВ відтепер враховуватимуться в одному з критеріїв для визначення підприємства критично важливим.

У пункті 3 Порядку № 76 абзац третій викладено в новій редакції, а до абзацу четвертого внесено зміни, внаслідок чого ними тепер встановлено, що підставою для прийняття рішення про визначення підприємства критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період є відповідність двом або більше критеріям, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, а саме для таких підприємств:

– підприємства паливно-енергетичного комплексу, казенні підприємства пробірного контролю та підприємства, які забезпечують надання послуг і виконання робіт з експлуатації та комплексного обслуговування майна органів державної влади (раніше було — підприємства паливно-енергетичного комплексу);

– підприємства, які провадять діяльність у сфері охорони здоров’я, ветеринарної медицини, освіти та науки, фізичної культури і спорту, соціального захисту, житлово-комунального господарства та належать до державної чи комунальної форми власності з включенням до Реєстру неприбуткових установ та організацій або утримуються за рахунок коштів державного чи місцевого бюджету, або надають населенню безоплатні послуги, необхідні для забезпечення життєдіяльності населення, на постійній основі.

Таким чином, розширено перелік підприємств, які можуть бути визначені критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період з метою отримання права на бронювання працівників, у разі відповідності двом або більше критеріям.

До абзацу першого пункту 6 Порядку № 76 внесено доповнення, внаслідок чого ним тепер встановлено, що орган, зазначений у пункті 5 цього Порядку (тобто орган, який приймає рішення про визначення підприємства критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період), до якого надійшло звернення підприємства, зобов’язаний у строк не більше ніж 10 робочих днів з дня його отримання розглянути його на відповідність підприємства критеріям, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, та за результатами розгляду прийняти рішення про відповідність або невідповідність підприємства критеріям, зазначеним у пункті 2 цього Порядку.

Отже, для уповноважених державних органів встановлено граничний строк (10 робочих днів) розгляду документів та прийняття рішення про відповідність або невідповідність підприємства критеріям, які дозволяють віднести його до критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, з метою отримання права на бронювання працівників. Це нововведення пояснюється тим, що раніше уповноважені державні органи зволікали з розглядом звернень підприємств щодо визначення їх критично важливими, що впливало на діяльність підприємств, заважало їм планувати свою роботу (про зволікання уповноважених державних органів свідчать численні скарги підприємств до уряду). Тепер бюрократичній тяганині в питаннях бронювання покладено край.

Крім того, Постановою № 743 абзац четвертий пункту 5 Порядку бронювання викладено в новій редакції, згідно з якою кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню та займають посади в органах місцевого самоврядування, крім військовозобов’язаних, зазначених в абзаці третьому цього пункту, повинна становити 50% кількості військовозобов’язаних зазначених органів на дату подання списку.

Нагадаємо, що раніше в абзаці четвертому пункту 5 Порядку бронювання було зазначено, що кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню та займають посади п’ятої – сьомої категорій посад в органах місцевого самоврядування, повинна становити 50% кількості військовозобов’язаних органу місцевого самоврядування на дату подання списку.

Таким чином, в органі місцевого самоврядування кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, крім військовозобов’язаних, які займають посади першої – четвертої категорій посад, повинна становити 50% кількості військовозобов’язаних зазначеного органу на дату подання списку. Тобто встановлено єдиний підхід до визначення кількості військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню і працюють в органах місцевого самоврядування та в державних органах.


Вам також може бути цікаво

Внесено зміни до Порядку видачі (формування) листків непрацездатності
Внесено зміни до Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів
Внесено зміни до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку
Воєнний стан і мобілізацію продовжено ще на 90 днів до 13 травня 2024 року
Внесено зміни до Класифікатора професій, які здебільшого стосуються професій ІТ-галузі
Внесено зміни до Порядку надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб